پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷
 رمان‌های پیشنهادی معصومه میرابوطالبی برای خرید از نمایشگاه مجازی کتاب تهران

«معصومه میرابوطالبی» داستان‌نویس و فعال حوزه ادبیات داستانی، به‌بهانه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، کتاب‌هایی را در حوزه ادبیات داستانی برای مطالعه به علاقه‌مندان این حوزه پیشنهاد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم - «معصومه میرابوطالبی» داستان‌نویس و فعال حوزه ادبیات داستانی، به‌بهانه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، کتاب‌های زیر را در حوزه ادبیات داستانی برای مطالعه پیشنهاد کرد: 
 
«عشق که می‌گویند چیست؟» نویسنده: دیوید کالی. تصویرگر: آنا لورا کانتون. ترجمه: رضی هیرمندی. انتشارات بازی و اندیشه. دختربچه‌ای می‌خواهد بداند عشق یعنی چه؟ دوستش به او می‌گوید عشق برای بزرگ‌ترهاست، برای همین او دوره می‌افتد تا از مادر و پدر، مادربزرگ و پدربزرگ تعریف عشق را بپرسد. هر کدام عشق را از منظر خودشان تعریف می‌کنند، همان‌طوری که خودشان بلدند عشق بورزند.
این عشق که می‌گویند چیست، چیز پیچیده‌ای نیست. همان است که ما در زندگی‌مان، در روزمرگی‌هایمان و در خانواده‌مان تجربه می‌کنیم. فقط باید دقت کنیم تا بفهمیم اسمش عشق است و ما هم عاشقیم.
 
«من افسانه‌ام» نویسنده: ریچارد ماتیسن. ترجمه: پریسا کاروند. نشر پریان. زمین پر شده از خون‌آشام‌ها، اما نه خون‌آشام‌هایی از جنس دراکولای برام استوکر. خون‌آشام‌هایی که با یک اپیدمی باکتریائی به وجود آمده‌اند. وحشی‌اند و به دنبال کشتن نویل هستند، نویل آخرین انسان زنده‌ایست که به طرزی عجیب نسبت به این باکتری مصونیت دارد.

نویل هر راهی را که بتواند برای کشتن این نوع از خون‌آشام‌ها به کار بگیرد کشف می‌کند، از سیر تا کتاب مقدس، تا زخم‌هایی عمیق و حتی کشف می‌کند که تکثیر هاگ مانند و چسبندگی باکتری‌ها به این خون‌آشام‌ها امکان زندگی می‌دهد، اما آیا نویل موفق می‌شود زنده بماند، او یک افسانه است، یک افسانه از آخرین انسانی که روی زمین باقی مانده و هنوز از نژاد انسان‌هایی است که خون پاکی دارند.

«من افسانه‌ام» غلبه اکثریت است، داستان یک اپیدمی است‌؛ شاید شبیه اپیدمی‌ای که این روزها تجربه‌اش می‌کنیم. اما اپیدمی تبدیل می‌شود به یک زندگی نرمال، و چیزی که از جهان قبل است نباید باقی بماند. چه کسی می‌تواند جلوی حرکت زندگی را بگیرد، حتی اگر رو به تباهی باشد.
 
«رود پرستاره‌ آسمان» نویسنده: گریس لین. ترجمه: نوشین ابراهیمی. نشر افق. چین دریایی از افسانه دارد و گریس لی، نویسنده‌ای چینی‌تبار و ساکن آمریکا خیلی خوب از این شیوه و از ماهیت افسانه‌ها بهره برده. از افسانه‌ای که کوه ماه را بر فراز آسمان نگه داشته است. اما آیا این رمان از افسانه بودن فراتر می‌رود؟ افسانه‌ها عمیق نمی‌شوند و فقط پر از وقایع خارق‌العاده‌اند.  
 
اما این کتاب مفهوم ‌بزرگی را در خود دارد، خانواده و محبت و مهری که باید در آن جریان داشته باشد. که اگر نباشد این محبت، کوه‌ها جابه‌جا می‌شوند، ماه‌ها گم می‌شوند، جوانی وزغ می‌شود و یک روستا می‌تواند خشک شود. چیزی که چرخش خورشید و ماه را منظم می‌کند، محبتِ درون یک خانواده است. اگر باور ندارید، این رمان را بخوانید.
 
«داستان بیژن و منیژه» نویسنده: فرهاد حسن‌زاده. کتاب‌های طوطی، نشر فاطمی. همان‌طور که از عنوان و روی جلد مشخص است کتاب بازنویسی داستان عشق بیژن و منیژه است، یکی از داستان‌های عشقی شاهنامه. یکی از ویژگی‌های مثبت این اثر، نثر آن است. نثر ساده و روان است و علاوه بر آن، کلمات جدیدی از متون کهن دارد که بر گنجینه‌ لغات خواننده‌ نوجوان می‌افزاید. علاوه بر اینکه موضوع عشق و طرح یک داستان کهن برای انتقال این مفهوم جذاب است.
 
«عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی» نویسنده: جمشید خانیان. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. «عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی» صحنه‌های تأثیرگذار زیادی دارد و یکی از آنها همراهی یونس و سارا با دو گالن پر و خالیِ نفت است که در تاریکی شب، از سلمایی می‌گویند که نماد عشق است برای یونسِ شاعر. سلما در داستان اشاره‌ای دارد به معنی خودش: صلح، آرامش و آسمانی بودن. کشف و شهودی موسیقیایی اتفاق می‌افتد در بحبوحه‌ی جنگ با ترکیب موسیقی و شعر.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها