دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
یادی از رجبعلی مظلومی محقق تحول‎گرا در فرهنگ و تربیت

«سیدعلی کرامتی‌مقدم»، رئیس انجمن علمی معلمان زبان و ادبیات فارسی خراسان رضوی به‌مناسبت 21 مهر، سالروز درگذشت «رجبعلى مظلومى»، پژوهشگر برجسته معاصر در زمینه هنر، فرهنگ و تربیت اسلامی، در یادداشتی برای ایبنا از فعالیت‌ها و آثار این استاد نیشابوری نوشت.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی - سیدعلی کرامتی‌مقدم: دکتر رجبعلی مظلومی محقق و پژوهشگر برجسته معاصر در زمینه هنر، فرهنگ و تربیت اسلامی به شمار می‎رود. او در سال 1306 شمسی، در نيشابور ديده به جهان گشود، در دوره ابتدايى و متوسطه، هنر نقاشى را شروع کرد. او را در نقاشى مى‌توان شاگرد با واسطه كمال الملك دانست چرا که شاگرد استاد «مؤيد پردازى» بود که او نیز، شاگرد «كمال الملك» بوده است. مظلومی در این باره درمصاحبه‌ای با مجلۀ هنر در سال 1367 گفته است:
«از اولین سال تحصیل، معلم نقاشی داشتم که او لیسانسه بود. بعدها شاگرد استاد مؤیدپردازی شدم که ‏او شاگرد خوب استادکمال‌الملک بود و من خود در نیشابور، احساس وجود کمال‌الملک و آثار او را می‏کردم ‏تا به هنگام رحلت، تابوت او را بر دوش داشتم.(ر.ک.فصلنامه هنر، تابستان و پاییز 1367،ش 16،ص 12-31)
 
مظلومی اعتقاد عمیقی به تأثیر هنر بر زندگی انسان داشت و آن را سبب گسترش معنويت در زندگی می‎دانست. استاد مظلومی بعد از اتمام تحصیلات در نیشابور و مشهد به تشویق پدرش و دکتر معین به ادامۀ تحصیل پرداخت و در رشته‌هاى فلسفه، روان‌شناسى و ادبيات فارسى، كارشناسى ارشد و دكترا گرفت. رساله دكتراى دکتر مظلومی، «تصحيح متن شرح فصوص الحكم بابا ركن‌الدين شيرازى» بود كه بعدها مؤسسه مطالعات اسلامى آن را چاپ کرد و پروفسور لندلت، همين كتاب را به‌عنوان متن درسى در دانشگاه مك گيل كانادا تدريس مى‌كرد.
 
 
 
تأسيس مراكز تحقيقاتى و دانشكده هنر در دانشگاه تربيت مدرس از جمله فعالیت‏‎های ارزندۀ اوست. آشنايى به زبان‌هاى فرانسه و عربى سبب شد که او استاد بلامنازع دانشگاه‌هاى تهران، دانشگاه شهيد بهشتى، دانشگاه صنعتى شريف تهران، دانشگاه صنعتى اصفهان، دانشگاه تربيت مدرس و مجتمع دانشگاه هنر به شمار رود.
 
دکتر مظلومی مقاله‎های زیادی با مضامین تربیتی و اسلامی نوشته است که مهم‎ترین آن‏‎ها عبارت است از:
همبستگی میان تصوف و تشیع، پرورش و نگهداری ارزش‌های فطری کودکان، هنر؛ چهره‌گشای زمینه‌های هستی، هنراسلامی علم مطلق ضد هنر است، بر کرانه ادب و هنر: حکایت نامکرر عاشورا (سخنی با شاعران و مداحان اهلبیت (ع)، نگاهی به بهترین مضامین هنر دینی، هنر: طلب خرمی از جهان، دیدگاه‌های تربیتی ائمه اطهار (ع) و...
 
مهم‏‎ترین کتاب‌های رجبعلی مظلومی نیز در زمینه‏‌های تربیتی و دینی عبارت است از:
مومن کیست؟و ایمان چیست؟، تربیت از دیدگاه معصومین (علیهمالسلام)، چه کسی، با چه نوع شخصیتی، کدام شغل را انتخاب می‌کند؟، درمسیر نور تا خورشید، با تربیت مکتبی آشنا شویم، گامی در مسیر تربیت اسلامی، زنان بافضیلت، بیایید به حرف بچه‌هامان گوش کنیم، راه و رسم سخن گفتن، آموزش فنّ سخن گفتن، سخنرانی را توانا شویم و...
 
با اندکی تأمل در عناوین کتاب‎ها و مقاله‎های استاد مظلومی متوجه می‎شویم که وى در مسائل تربیتی کودکان در حوزۀ مسائل دینی، علوم قرآنی و تفسیر، پژوهش در حديث‌شناسى، حكمت و عرفان، تاريخ و هنر اسلامى مطالعات گسترده‎ای داشته و بیشتر اوقات خود را صرف مطالعه و پژوهش کرده که توانسته است ده‎ها كتاب و صدها مقاله تألیف کند. پژوهش‎های متنوع و گسترده و آثاری که خلق کرده سبب شده از سوی شورای علمی کشور، به عنوان «پژوهشگرنمونه» برگزیده شود.
 
 
استاد مظلومی برای تدریس خود در دانشگاه نیز ارزش ورسالتی معنوی قائل بود، چنانکه در آینه پژوهش از قول شاگردان وی نوشته‌اند که استاد، همیشه با وضو وارد کلاس درس می‎شده و تدریس می‎کرده است.(ر.ک.فصلنامه آیینه پژوهش، 1377،ش 53،ص 129-135)
 
شاخصه‎های علمی و توجه به امور معنوی وخدمات وی در بنیاد دایرةالمعارف، دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سایر کانون‌های فرهنگی و تربیتی کشور از مهم‏ترین فعالیت‎های دکتر مظلومی به شمار می‎رود.
 
در مجله هنر سخنی از دکتر رجبعلی مظلومی در این باره  نقل شده است: «من،امروز، همۀ تحقیقات هنری را برای والا ساختن ‏بینش هنری انجام می‏دهم و فعالیت‏های ورزشی را برای بارآوردن عملی تربیت، تحقیق می‏کنم و با ادبیات‏ آنها را نظام می‏دهم و از عرفان، جوشش کار را می‏طلبم ‏و از دین، راستای معنویت حرکت می‏گیرم و بالاخره با هر آنچه در زبان دارم، وجود من زندگی می‏کند.» در فصلنامه آیینه میراث،پاییز1377،ش2،ص119 نیز می‎توان اطلاعاتی در این زمینه کسب کرد.
 
دکتر رجبعلی مظلومی، در اسفند۱۳۷۴، پس از ایراد یک سخنرانی در موزه هنرهای معاصر، در اثر عارضه سکته مغزی در منزل بستری شد و سرانجام در روز سه‌شنبه، 21 مهر ۱۳۷۷ در سن 71 سالگی، به دیار باقی شتافت و در بهشت زهرای تهران، به خاک سپرده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها