شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۱
كميت و كيفيت در تحقيقات اجتماعي از نگاه «برايمن»

كتاب «كميت و كيفيت در تحقيقات اجتماعي» اثر «آلن برايمن» با ترجمه هاشم آقابيگ‌پور از سوي انتشارات جامعه‌شناسان منتشر و روانه بازار نشر شد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، آلن برايمن، نويسنده و پژوهشگري شناخته شده در حوزه‌ اجتماعي تحقيق است. وي محور
اصلي اين كتاب را درباره تحقيق كمي و كيفي كه در دهه 1960 ميلادي پايه‌گذاري شد، قرار داده است؛ هرچند بسياري از موضوعات محوري آن، قرن‌ها پيش، مطرح شده اند و اصطلاحات پايه‌اي اين مبحث تاكنون در بسياري از رشته‌هايي علوم‌اجتماعي به ‌ويژه جامعه‌شناسي‌، روان‌شناسي اجتماعي، تحقيقات آموزشي، مطالعات سازماني و تحقيقات ارزيابي به كار گرفته شده‌‌‌اند.

مباحثات درباره ماهيت و مزاياي نسبي تحقيق كمي و كيفي، نشان مي‌دهد كه موضوعات فلسفي و ملاحظات مربوط به مزايا و معايب روش‌هاي گردآوري داده‌ها، به وسيله هريك از اين دو سنت تحقيق در‌هم ‌تنيده‌اند. در اين كتاب آن‌گونه به ماهيت تحقيق كمي و كيفي پرداخته مي‌شود كه همه شركت‌كنندگان در بحث، آن‌ را درك مي‌كنند.

تاكيد عمده اين كتاب، بحث درباره تحقيق كمي و كيفي در علوم اجتماعي به ويژه در مورد مزايا و نارسايي‌هاي نسبي اين دو شيوه تحقيق است . اين بحثي است كه در‌ آن مسايل فلسفي با مباحث مربوط به ماهيت و قابليت روش ‌هاي مختلف تحقيق در هم‌آميخته‌اند. 

اين كتاب در هشت فصل گردآوري شده است. فصل نخست ابتدا مقايسه‌اي در نوع پژوهش كمي و كيفي را مطرح و طرح كتاب‌ را به تفصيل بيان مي‌كند. فصل دوم به ماهيت تحقيقات كمي، فصل سوم به ماهيت تحقيق كيفي، فصل چهارم به مسائل در تحقيق كيفي، فصل پنجم به ويژگي‌هاي متفاوت تحقيقات كمي و كيفي، فصل ششم به تركيب تحقيق كمي و كيفي، فصل هفتم به مقايسه تحقيق كمي و كيفي و فصل هشتم به نتيجه‌گيري از مباحث مطرح شده در كتاب اشاره دارند.

چاپ نخست كتاب «كميت و كيفيت در تحقيقات اجتماعي» در شمارگان 1000 نسخه237 صفحه اي به قيمت 50000 ريال از سوي انتشارات جامعه‌شناسان منتشر و ورانه بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط