چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۶ - ۱۱:۰۱
ريشه‌شناسي واژگان انگليسي منتشر شد

«فرهنگ ريشه‌شناسى انگليسى» نوشته جان آيتو با ترجمه حميد كاشانيان براي نخستين‌بار از سوي فرهنگ نشر نو و انتشارات معين به طور مشترك منتشر شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) در اين فرهنگ به تاربخچه 8هزار واژه پرداخته شده است.

اطلاعاتى كه در هر مدخل آمده به اين شرح است: منشأ اوليه لغات، ارتباط لغات با زبان‌هاى گوناگون خانواده هند واروپايى، چگونگى ابداع لغات، تحول املايى لغات در دوران مختلف در زبان‌هاى گوناگون، تحول معنايى لغات، تاريخ ورود لغات به زبان انگليسى، به كارگيرى لغات در متون مختلف ادبى، دينى و غيره.

كاشانيان در مقدمه آورده است: یکی از مشخصه‌های اساسی زبان انتزاعی بودن آن است که حکایت از نوعی پیچیدگی دارد و این، البته بدان علت است که زبان خصوصیت تفکیک ناپذیر انسان است. همین تفکیک ناپذیری سبب شده که این دو در واقع شباهت‌های تاریخی همسانی داشته باشند که مساله‌ای در خور توجه است . 

نویسنده کتاب مانند بسیاری از زبان‌شناسان معاصر، با مسلم فرض کردن زبان هندواروپایی، اساس ریشه‌شناسی خود را بر آن استوار کرده است. در هرحال، از آنجا که کتاب حاضر به شاخه‌های گوناگون این زبان اشاره شده است، یک جدول و یک نمودار ارائه شده تا خوانندگان به راحتی رابطه میان این زبان‌ها را درک کنند. نویسنده طی سال‌ها، تحقیق توانسته سرگذشت پیدایش و تحول بیش از هشت هزار لغت را گردآوری و تدوین نماید. او همان‌طور که در پیشگفتار اذعان کرده، قصد نداشته است سرگذشت تمامی لغات کثیر انگلیسی را دکر کند زیرا این‌کار نه امکان‌پذیر بوده و نه سودمند.

 وی لغات مهم و اساسی انگلیسی را شرح داده و اعضای هم‌خانواده و حویشاوند آنها را نشان داده است که شمار لغت، بدین ترتيب، به حدود چهل هزار می‌رسد. 

به گفته مترجم دو همتاي ديگر اين كتاب، «داستان لغات وبستر» است كه داستان حدود 1500 لعت انگليسي را بررسي كرده است و ديگري «ريشه‌شناسي لغات انگليسي» از ناشري هندي است كه بالغ بر 2000 لغت را به طور بسيار اجمالي بررسي نموده است. اما اين كتاب بسيار حامع‌تر از دو كتاب ديگر است و با دقت و حجم مطالب بيشتر به بررسي حكايت تاريخي لغات پرداخته است. 

حميد كاشانيان، مترجم اين فرهنگ، پيش از اين ترجمه هاي بسياري به عهده داشته است كه از آن جمله مي‌توان به « آشنایی با مطالعات ترجمه: نظریه‌ها و کاربردها» اشاره كرد . 

«فرهنگ ریشه‌شناسی انگلیسی» براي نخستين‌بار با 1376 صفحه در قطع وزيري با بهاي 17000 تومان توسط فرهنگ نشر نو و انتشارات معين به چاپ رسيده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها