دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۵

«اریش لوئست» نویسنده موفق 84 ساله آلمانی اعلام کرد که از فعالیت‌های ادبی كناره‌گيري کرده است. وی دلیل این تصمیم خود را تحلیل رفتن حافظه در سنین بالا عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، وی در جریان دریافت جایزه «گروشن فرهنگی» اعلام کرد: «امروز یک پایان باشکوه برای زندگی ادبی و سیاسی من است».

«لوئست» این جایزه غیرنقدی را برای فعالیت های برجسته هنرمندانه و سیاسی فرهنگی خود ازسوی معتبرترین شورای فرهنگی کشور آلمان دریافت کرد. 

«لوئست» در این مراسم افزود: «دیگر ازسوی من منتظر هیچ رمان و هیچ داستان طولانی نباشید.من دیگر هیچ کتابی نمی‌نویسم». آخرین کتاب «لوئست» یک دفتر خاطرات است که به تازگی کار نگارش آن خاتمه یافته و به احتمال زیاد در ماه ژانویه منتشر می‌شود. اکنون «لوئست» در نظر دارد که بازنشستگی اختیار کند. 

«یوآخیم گاوک» در مراسم اهدای «گروشن فرهنگی» در مورد «لوئست» گفت: من همواره او را انسانی می‌بینم که می‌خواهد باور کند و می خواهد دنیا را بهتر کند. من از این نویسنده چیزهای زیادی آموخته‌ام و از او قدرت گرفته ام.یک روانشناس در مورد «لوئست» گفت: او سخت کار می کند و کسی که سخت کار می کند، می‌تواند به جلو گام بردارد. 

«لوئست» در سال 1926 در «میتوایدا» در ایالت «زاخسن» متولد شد. او پس از جنگ دوم جهانی و اسارت کوتاه مدت جنگی ،عضو حزب اتحاد سوسیالیستی آلمان بود. پس از سرکوب قیام 17 ژوئن 1953 از حزب جدا شد.در دهه 1950 و 1960 به دلیل تشکیل گروه‌های ضدانقلاب مدت 7 سال را در حبس به سر برد.در سال 1981 به جمهوری فدرال نقل مکان کرد.در آن جا خود را در انجمن نویسندگان آلمان درگیر کرد و سالیان درازی مدیر این انجمن بود. 

این نویسنده در نوشته های خود همواره به بررسی رابطه میان آلمان شرقی و غربی پرداخته است. او در سال 1995 رمان مستند «کلیسای نیکلای» را منتشر کرد که در آن به تشریح تظاهرات روزهای دوشنبه شهر لایپزیک در سال 1989 پرداخته است. این رمان با موفقیت بسیار بزرگی به صورت فیلم سینمایی درآمد.در سال 1997 خودزندگینامه خود را با عنوان زمانی که ما به غرب آمدیم؛ اندیشه‌های یک مرزنورد ادبی» منتشر کرد. 

شورای فرهنگی آلمان و اتحادیه بلند پایه انجمن های فرهنگی آلمان از سال 1992 جایزه «گروشن فرهنگی» را اهدا می‌کند. این جایزه معتبرترین جایزه ای است که که این اتحادیه برای فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی فرهنگی اهدا می کند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها