شنبه ۳ مهر ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۴
پنجمين نمايشگاه كتاب در عشق‌آباد

ديروز(24 سپتامبر) پنجمين نمايشگاه 3 روزه بين‌المللي كتاب تركمنستان در عشق‌آباد كار خود را با شعار «كتاب راهي براي همكاري و پيشرفت» آغاز كرد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) و به نقل از تركمنستان نيوز، اين نمايشگاه كه در عصر روز نوزدهمين سالگرد استقلال اين كشور شروع به كار كرده، فرصتي براي حضور برترين ناشران، نويسندگان و دست‌اندركاران صنعت چاپ از 25 كشور دنيا را فراهم كرده تا گرد هم جمع شوند و تلاشي دوباره را براي شناساندن ادبيات كشورهاي مختلف آغاز كنند. 

در اين نمايشگاه، هر سال يك كشور مورد توجه ويژه اين نمايشگاه قرار مي گيرد و امسال نيز اوكراين ميهمان ويژه اين رويداد فرهنگي است.با اين حال هنوز هم روسيه با حضور 36 موسسه چاپ و انتشارات در اين نمايشگاه پررنگ‌تر از همه ظاهر شد. هنوز هم زبان روسي در تركمنستان رواج دارد و دولت اين كشور نيز به ادبيات تركمنستان احترام مي گذارد. 

بلاروس نيز براي پنجمين بار در اين نمايشگاه شركت كرده و تمام كتاب‌ها را پس از پايان نمايشگاه به كتابخانه هاي اين كشور اهدا خواهد كرد. بلاروس كه سال گذشته ميهمان افتخاري نمايشگاه تركمنستان بود قرار است در سال 2011 ميزبان نمايشگاه كتاب مينسك باشد. 

در اين ميان رشد چشمگير صنعت چاپ و نشر دركشور تركمنستان به وضوح قابل مشاهده است.انواع كتاب هاي درسي با كيفيت بالا،كتاب هاي كلاسيك تجديد چاپ شده از نويسندگان تركمن و ادبيات جهان، آلبوم هاي عكس منتشر شده از زيبايي هاي اين كشور و كتاب هاي ويژه هديه، همگي بخشي از كالاهاي ارائه شده در اين نمايشگاه هستند كه با نمونه هاي خارجي تفاوت زيادي ندارند و بسيار مورد توجه بازديد كنندگان قرار گرفته است. 

اين كشور در سال گذشته با ممنوع اعلام كردن واردات محصولات چاپي، تمام تلاشش را براي افزايش كيفيت اين مصنوعات چاپي به كار گرفت و امروز مي‌تواند كتاب هاي درسي كشور را در تيراژ 130 هزار نسخه، به طور كامل تامين كند و سفارش هايي هم از كشورهاي همسايه بگيرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها