چهارشنبه ۶ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۵
درس‌هايي از زندگي بزرگان در «داستان‌هاي مبارزه با نفس»

كتاب «داستان‌هاي مبارزه با نفس» شامل داستان‌هاي برگزيده از زندگي عالمان و بزرگان با هدف الگوسازي و نهادينه كردن روحيه تهذيب در افراد جامعه، به قلم مهدي ستارزاده منتشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، در اين كتاب داستان‌هايي درباره مبارزه با نفس جمع‌آوري شده است تا افراد از طريق هدايت و بندگي و پيكارجويان با خواهش‌هاي نفساني از آن پند گيرند و توشه‌اي براي خود ذخيره كنند.

كتاب حاضر به هشت بخش مختلف تقسيم شده است كه نويسنده در نخستين بخش، درباره كليات نفس مباحث مختلفي ارايه كرده كه موضوعاتي نظير معني نفس و انواع آن، اهميت مبارزه با نفس، ملاك عقل، نيرومندترين فرد، جهاد سودمند، محبت خداوند، درك شريعت، عزت و ... را شامل مي‌شود.

دومين فصل كتاب به مبحث مبارزه با شهوت پرداخته كه در اين بخش آثار پرهيز از نگاه حرام، عاقبت پيروي از هواي نفس و ازدواج به عنوان بهترين راه پيروزي بررسي شده‌اند.

مبارزه با مال‌پرستي، سومين بخش اين كتاب است كه نويسنده در آن به مباحث مبارزه با ثروت و ايمان، فرار از آتش بيت‌المال، اهميت امام علي (ع) به بيت‌المال و مال دنيا و رمز ديدار با امام زمان (عج) اشاره مي‌كند.

همچنين مبارزه با راحت‌طلبي و زندگي زاهدانه و مبارزه با تكبر و عجب، عناوين دو فصل چهارم و پنجم كتاب به شمار مي‌روند كه نويسنده در هر يك از اين دو فصل، به بيان زهد و ساده‌زيستي آيت‌الله كوهستاني، زهد و استغناي وحيد بهبهاني، زهد و اخلاص آيت‌الله بلاغي، فروتني سلمان فارسي، عيسي (ع) و شستن پاي حواريون، پيشه محمد بن مسلم و كيفر صحابي مغرور مي‌پردازد.

داستاني از زندگي مرحوم سيد محمد فشاركي درباره وفات ميرزاي شيرازي و مقابله با هواي نفساني رياست، روايت بخشي از زندگي محدث قمي درباره ترك نماز جماعت به دليل جلوگيري از كبر و بيان زندگي مرحوم ميرزاي شيرازي در برخورد با بزرگان دين در مجالس، در ششمين فصل كتاب با عنوان مبارزه با رياست‌طلبي گنجانده شده‌اند.

دو فصل پاياني كتاب به بيان داستان‌هايي درباره مبارزه با خشم و انتقام و مبارزه با كينه و حسد اختصاص دارد. رفتار امام صادق (ع) با غلام، شهادت حمزه و صبر رسول خدا (ص)، نمونه‌اي از اخلاق امام كاظم (ع)، حسرت موسي (ع)، عبدالله بن ابي و ... عناوين برخي از داستان‌هاي فصول هفتم و هشتم‌اند.

كتاب «داستان‌هاي مبارزه با نفس» در شمارگان 1400 نسخه، 87 صفحه و بهاي 12 هزار ريال از سوي مركز پژوهش‌هاي اسلامي صدا و سيما منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط