شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۵
مقالاتي در شرح كتاب «نظريه‌اي در باب عدالت»

كتاب «فلسفه جان رالز» پنج مقاله از مقالات اساسي جان رالز، فيلسوف سياسي قرن بيستم را دربر مي‌گيرد كه پس از كتاب «نظريه‌اي در باب عدالت» نوشته شده است و موضوعات مرتبط با آن را شامل مي‌شود.\

دكتر علي حقي، مترجم اين اثر، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)،‌ ضمن بيان اين مطلب، گفت: رالز آثار چنداني از خود به جاي نگذاشت و مقالات اين كتاب از نشريات مختلف گردآوري شده‌اند. 

وي افزود: مقالات وي از تأثيرگذاري بسياري در حوزه فلسفه سياسي برخوردارند و برخي از فعالان اين حوزه تأثيرات زيادي از آن دريافت كرده‌اند. تعدادي از مقاله‌‌هاي اين اثر بسيار مفصل بوده و  حدود صد صفحه را شامل مي‌شوند.

حقي كتاب «نظريه‌اي در باب عدالت» رالز را كه تاكنون چندين بار به فارسي ترجمه شده است، بزرگ‌ترين اثر فلسفه سياسي در قرن بيستم برشمرد و گفت: مقالات زيادي متأثر از موضوع اين كتاب نوشته شده‌اند كه برخي از آنان بيانگر نظرات منتقدان انديشه‌هاي رالز به شمار مي‌آيند. او طي مقالات بعدي‌اش به اين انتقادات پاسخ گفت.

عضو هيأت علمي دانشگاه مشهد ضمن رد آرمان‌گرايانه بودن آراي سياسي رالز، وي را فيلسوفي واقع‌گرا برشمرد و گفت: رالز انديشه‌هايش درباره جامعه و حكومت را نظير سناريويي طرح مي‌كند كه با مطالعه و تعمق در وضع نخستين آن به‌خوبي قابل درك است و آرمان‌گرايانه به نظر نمي‌رسد.

حقي ادامه داد: تا پيش از نوشته شدن كتاب «نظريه‌اي در باب عدالت» چنين تصور مي‌شد كه فلسفه سياسي به كلي رو به افول گذاشته است، اما رالز با نگاشتن اين اثر جان دوباره‌اي به اين حوزه بخشيد، چرا كه فيلسوفان سياسي بسياري پديد آمدند كه ناگزير از ارجاع و استناد به انديشه‌هاي رالز بودند.

وي انگيزه‌اش از ترجمه اين اثر را علاقه به فلسفه رالز بيان كرد و گفت: وي انديشه‌هايش را با روشي كاملا منطقي ابراز مي‌كرد.

اين كتاب از سوي انتشارات نگاه معاصر منتشر مي‌شود و احتمالا در نمايشگاه كتاب تهران كه از پانزدهم تا بيست و پنجم ارديبهشت ماه در مصلاي بزرگ امام خميني(ره) تهران برگزار مي‌شود، عرضه خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط