سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۷
«معجزه پروين» با روايتي نو به بازار آمد

«معجزه شعر پروين»( نقد و تحليل و گزيده اشعار پروين اعتصامي)، عنوان كتابي ديگر از مجموعه كتاب‌هاي «در ترازوي نقد» انتشارات سخن است كه بهار امسال(88) روانه بازار شد. اين كتاب به اهتمام مجيد قدمياري تاليف شده كه در آن به زندگي، اشعار، نقدها و خاطرات پروين اعتصامي می‌پردازد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، قدمياري در مقدمه كتاب «معجزه شعر پروين» كه اواخر سال گذشته(87) توسط انتشارات سخن منتشر شد، شعر پروين را يكي از نمونه‌هاي شعر تعليمي خوانده و درباره شجاعت او در نقد جامعه خويش نوشته است.

در بخشي از مقدمه اين‌گونه آمده است: «ممكن است در روزگار ما بعضي شاعران مدعي روشنفكري، ارج و اعتباري براي شعر پروين قايل نباشند. اما چاپ‌هاي متعدد ديوان پروين و ميل و علاقه جامعه به اشعار او، پاسخ اين دسته را پيشاپيش داده است.»
 
«درباره زندگي پروين»، اولين بخش اين كتاب است كه در آن علاوه بر چاپ سالشماري از زندگي پروين، تاريخچه زندگي او را از زبان ابوالفتح اعتصامي درج شده است. 

در بخش دوم كه «يادداشت‌ها و نامه‌هايي از پروين اعتصامي» نام دارد، دو يادداشت از اين شاعر به چاپ رسيده است كه اولي «زن و تاريخ» نام دارد و دومي «نامه پروين اعتصامي به مهكامه محصص» است.

در بخشي از يادداشت «زن و تاريخ» او آمده است: «زن، پس از قرن‌ها درماندگي، حق فكري و ادبي خود را به‌دست آورد و به مركز حقيقي خود نزديك شد. دايره تعليم و تعلم نسوان درخور ارزش ذاتي آنان كسب اهميت كرد و تابش انوار دانش، ملكات عقيله آنها را پرورش داد.»
 
قسمت «نقدها و خاطرات» اين كتاب شايد مفصل‌ترين و مهم‌ترين بخش آن باشد كه اين اهميت را از مقالات ملك الشعراي بهار با نام «طرز گفتار پروين» و «سنخ فكر دلالان استعمار»، نوشتاري از سيمين بهبهاني، با نام «چنگ اين چنگي شيرين كار»، و مقاله‌اي از مهدي اخوان ثالث، با عنوان «شعر غير شخصي» و مقالات ديگر بزرگان شعر و ادب معاصر يافته است.
 
«گزينه اشعار پروين»، «كتابشناسي» و «فهرست اعلام» نيز فصل‌هاي ديگر كتاب هستند. 

در بخش «پروين به روايت عكس»،  كه آخرين بخش كتاب را تشكيل مي‌دهد، پرتره‌هايي از عكس‌هاي مربوط به دوران نوجواني شاعر، و نيز تصويري از پدر پروين، اسكن صفحه اول شناسنامه او، حكم استخدام او در دانشسرا، نمايي از بناي بيروني خانه‌اش در تبريز و گواهي اجازه دفن او در مقبره خصوصي در صحن حضرت معصومه و همچنين چند شعر با دستخط خود او به چاپ رسيده است. 

«معجزه پروين»( زندگي، نقد و تحليل و گزيده اشعار پروين اعتصامي) به اهتمام مجيد قدمياري بهار امسال(88) از سوي انتشارات «سخن» منتشر شد. 

اين كتاب 470 صفحه‌اي به شمارگان 1650 نسخه است و با قيمت 7500 تومان در بازار عرضه مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط