دوشنبه ۲۲ تیر ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۹
نقد اشعار سهراب و مقالاتي از بزرگان ادبيات معاصر

كتاب «خانه دوست كجاست»،يكي ديگر از کتاب‌های مجموعه «در ترازوي نقد» انتشارات «سخن»، به بررسي زندگي، اشعار و انديشه سهراب سپهري پرداخته است. در اين كتاب كه توسط سارا ساور سفلي تاليف شده، مقالاتي از چهره هاي شعر و ادب مانند شاهرخ مسكوب، غلامحسين يوسفي، احمد شاملو، منوچهر آتشی و حسين پاينده آمده است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، «خانه دوست كجاست»، عنوان كتاب ديگري از مجموعه «در ترازوي نقد» است كه به تازگي توسط انتشارات «سخن» به چاپ دوم رسيده است.

«سهراب از نظر محتوا و معنا نيز نتوانست شعر را از آن حالت بسيار منطقي و حساب شده سنتي بيرون بياورد تا به جاي صادر كردن حكم‌هاي كلي و ارايه تصويرهاي دقيق و سر‌راست، در پي رسيدن به دريافت هاي حسي و ادراك‌هاي لحظه‌اي از جهان پيرامون خود باشد.» 

اين‌ها بخشي از نوشته‌هاي مولف كتاب درباره ويژگي‌ها و زبان شعري سهراب است.

وي در بخشي ديگر به گرايش سهراب به عرفان خاور دور اشاره كرده است و اينكه در شعر او ردپايي از وقايع روزگارش ديده نمي‌شود.

اولين بخش كتاب «خانه دوست كجاست» به سالشمار سهراب سپهري اختصاص دارد.

در فصل يادداشت‌هاي سهراب، يادداشتي با عنوان «كارهاي هنري آغاز و انجام ندارد»، ديده مي‌شود.

وي در اين يادداشت درباره پيشينه شعر و ادب در ايران اين‌گونه نوشته است: «ايران ميهن عزيز از قديم‌ترين ادوار تاريخي مهد شعر و ادب بوده و در آغوش خود فردوسي‌ها، سعدي‌ها و حافظ‌ها، پرورانده است كه آثار نبوغ و عظمتشان صفحات كتاب و تاريخ تمدن گذشته ما را زينت داده است.» 

در قسمت گفت‌و‌گو  نيز دو گفت‌و‌گو با پروانه سپهري(خواهر سهراب) با نام «نشاني از دوست» و «آن روح عجيب» درج شده است.

اين كتاب بخشي با نام «نقد‌ها و خاطرات» دارد كه در آن مقالات «بازتاب اسطوره در اشعار سهراب سپهري»( ابوالقاسم اسماعيل‌پور)، «عرفان نابهنگام»( احمد شاملو)، «قصه سهراب و نوشدارو»(شاهرخ مسكوب) «يادي از سهراب»( نصرت رحماني)، «سهراب و تاثير از فروغ»(مهدي اخوان ثالث)، «صياد لحظه‌ها»( داريوش آشوري) و«ديدگاه مشترك والت‌ويتمن و سهراب سپهري»( دكتر حسين پاينده) درج شده است.

«سهراب در شعر ديگران» نيز از سرفصل‌هاي ديگر كتاب است كه «در رهگذر باد»(سياوش كسرايي)، «يگانگي»( فريدون مشيري)، «مرگت زوال شتاب است»(سيمين بهبهاني)، «در مشرق پياله»(نصرت رحماني) و مقاله «سهراب و سيمرغ» نوشته نادر نادر‌پور مطالب آن را تشكيل مي‌دهند.
 
«صداي پاي آب»، «نشاني»، «واحه‌اي در لحظه»، «پشت درياها»، «در گلستانه» و «سوره تماشا» از جمله اشعار اين شاعر است كه در اين مجموعه گنجانده شده.

كتاب‌هاي «حرف‌هايي درباره سپهري»، «سهراب سپهري صياد لحظه‌ها»، «سهراب و فروغ از ديد اخوان»، «عاشق هميشه تنهاست» و «سهراب سپهري مفهوم تا تصوير»، به ترتيب نوشته منوچهر آتشي، داريوش آشوري، مهدي اخوان ثالث و كريم امامي از جمله منابعي است كه مولف در تاليف اين كتاب از آنها بهره گرفته است و در بخش كتابنامه كه از صفحه 407 تا 417 كتاب را به خود اختصاص داده، آمده است.

در فصل «سهراب به روايت عكس»، عكس‌هايي از دوران نوجواني سهراب تا دوران ميانسالي، تعدادي از آثار او و در نهايت تصويري از مقبره‌اش در كاشان به چاپ رسيده است. 

«يادداشت‌هايي از سهراب»، «گفت‌و‌گوها»، «نقد‌ها و خاطرات»، «سهراب در شعر ديگران»، «چند شعر از سهراب» «كتابنامه»، «اعلام» و «سهراب به روايت عكس»،  عناوين فصل هاي مختلف اين كتاب است. 

«خانه دوست كجاست»( نقد و تحليل اشعار سهراب سپهري) به اهتمام سارا سارو سفلي، بهار امسال(88) به شمارگان 1650 نسخه به چاپ دوم رسيد. 

اين كتاب 423 صفحه و قيمت آن 7500 تومان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط