چهارشنبه ۱۷ تیر ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۰
مجموعه پاشاگيچ، گنجینه‌ای از دست‌نوشت‌هاي مسلمانان بوسنيايي

مجموعه‌ دست‌نوشته‌هاي اسلامي پاشاگيچ که بخشي از منابع كتابخانه‌ دانشگاهي براتيسلاوا ـ پايتخت اسلواكي ـ را دربردارد، منابع منحصر به فردي از فرهنگ جهان اسلام را در خود جاي داده و از اهميت جهاني برخوردار است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، مجموعه‌ دست‌نوشته‌هاي اسلامي پاشاگيچ سال 1997 میلادی همزمان با سال 1376 خورشیدی در برنامه‌ حافظه‌ جهاني يونسكو به ثبت رسيد.

اين مجموعه منابع منحصر به فردي از فرهنگ جهان اسلام را در خود جاي داده و از اهميت جهاني بالایی برخوردار است. اين مجموعه دست‌نوشته‌ها و کتاب‌های کهن را بايد به عنوان اسنادي عالي و جامع از ادبيات مكتوب بوسني در قرون 16 تا 19 ميلادي و مدارك يگانه‌اي از ادبيات از جمله نثر و نظم و تلاش‌هاي علمي دانشمندان مسلمان بوسنيايي شناخت.
 
اين دست‌نويس‌ها به زبان‌هاي عربي، تركي و فارسي‌اند و حاوی موضوعاتي نظیر الهيات اسلامي، حقوق، تاريخ، فلسفه، علوم قرآني، حديث، عرفان اسلامي‌اند‌. يگانگي و كميابي اين نسخه‌ها آن‌ها را داراي اهميت و شهرت جهاني كرده است. اين مجموعه  از تاريخ بوسني، وضعيت مذهبي و اداري دولت عثماني در بوسني در قرون 16 تا 19 حکایت دارد. 

آثار و کتاب‌های این مجموعه پس از آتش‌سوزي كتابخانه‌ ملي سارايوو، مجموعه‌اي يگانه و كمياب از ميراث اسنادي و دست‌نوشت‌هاي مسلمانان بوسنيايي به شمار می‌روند. اين مجموعه 284 جلد نسخه‌ خطي دارد كه شامل 598 عنوان است. از اين نسخ، 393 نسخه عربي، 117 نسخه تركي و 88 نسخه فارسي‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها