شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۵
فروش نمایشگاه کتاب به ۳۳۹ میلیارد تومان رسید

سخنگوی سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از فروش ۳۳۹ میلیارد تومانی خرید کتاب در بخش مجازی و فیزیکی تا پایان روز دهم نمایشگاه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دهمین نشست خبری سخنگو و قائم‌مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور علی رمضانی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، شنبه (30 اردیبهشت‌ماه) در ستاد اجرایی نمایشگاه کتاب برگزار شد.

در این نشست سخنگوی سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به آمار فروش کتاب تا ساعت ۲۱ روز گذشته (جمعه 29اردیبهشت)، گفت: در بخش حضوری ۲۲۵ میلیارد تومان خرید ثبت شد که ۱۶۰ میلیارد در کازنخون رسمی و ۶۵ میلیارد تومان برآورد از کارت به کارت و ... شده است.

وی افزود: در بخش مجازی نیز تا ساعت ۲۱ روز جمعه ۱۱۴ میلیارد تومان فروش ثبت شد که ۹۵ میلیارد تومان سهم ناشران و ۱۹ میلیارد تومان سهم کتابفروشان بود و به‌طور کلی ۳۳۹ میلیارد تومان فروش بخش حضوری و مجازی بود.

به‌گفته رمضانی، در بخش مجازی، حدود یک‌میلیون نسخه کتاب، خریداری شده است.

سخنگوی سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، به آثار برگزاری نمایشگاه کتاب تهران اشاره و بیان کرد: این نمایشگاه فرصتی است تا از دسترنج یک‌ساله خانواده نشر استفاده کنند، و به ناشران، نویسندگان، تصویرگران، چاپچی‌ها و مجموعه دست‌اندرکاران نشر بازخورد بدهند.

وی افزود: ازسوی دیگر امیدوارم مردم با شناختی که از کتابفروشی‌ها پیدا کردند به این ذخیره معنوی شهرها بیشتر بروند؛ همچنین ناشران و کتابفروشان تلاش کنند هرچه زودتر بسته‌های مردم را به دستشان برسانند.

سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان اینکه اگر یک کتاب به واسطه حضور در نمایشگاه توانست با یک نویسنده جدید آشنا شود، نمایشگاه وظیفه خود را در تعامل با مردم موفق دانسته است، گفت: فرصت 11 روزه برپایی نمایشگاه فرصت درخور توجهی برای ایجاد تعامل بین فرهنگ و مردم است. این رویداد نشان داد که مردم حتی در شرایط اقتصادی سخت، پیوند خود با کتاب را قطع نمی‌کنند.

رمضانی تاکید کرد:‌ مجموعه ناشران و کتابفروشان نیز که با آدرس‌های جدید و روستاهای جدید آشنا شده‌اند، انگیزه بیشتری پیدا کردند تا برای افراد دیگری در اقصی نقاط کشور محتوا تولید کنند.

وی در بخش دیگر صحبت‌های خود با بیان اینکه کار نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امروز تمام نمی‌شود، گفت: از امروز دسته‌بندی کارها و فعالیت‌ها آغاز و ارزیابی انتقادی از روز آینده شروع می‌شود؛ البته که هم‌اکنون هم این کار آغاز شده و ادامه دارد.

رمضانی همچنین با تشکر از اهالی رسانه برای پوشش اخبار نمایشگاه کتاب، توضیح داد:‌ مجموعه اهالی رسانه امسال هم پای کار صنعت نشر آمدند. پیش از این در هفته کتاب هم گفته بودم که کتاب باید با پای رسانه به خانه‌ها برود و استقبال امروز از  نمایشگاه مدیون و مرهون فعالیت رسانه‌ها است، در این میان از همه خبرنگاران تشکر می‌کنم اما می‌خواهم که این کار فقط به دوران نمایشگاه محدود نباشد و در طول سال مستمر باشد.

وی در ادامه به ارسال 2 هزار و 100 ایده برای رویداد «نمایشگاه دوست‌داشتی من» خبر داد و گفت:‌ حدود 5‌ هزار و ۱۸۰ نفر در سالن‌های مختلف به بخش مشاوره مراجعه کردند، «سینما کتاب» نیز در سانس‌های مختلف برای مخاطبان کودک و نوجوان و بزرگسال فیلم‌های بسیار خوبی اکران می‌کرد.

رمضانی با بیان اینکه کمیته اطلاع‌رسانی، روز گذشته به ۴۵ هزار مراجعه‌کننده اطلاعات داد و‌ ۱۴ هزار نقشه نیز در میان مردم توزیع شد، در بخش تماس نیز 5 هزار تماس ورودی و ۶۴۰ تماس خروجی انجام شد.

وی در ادامه به ارسال دو هزار و 100 ایده برای رویداد «نمایشگاه دوست‌داشتی من» خبر داد و گفت:‌ حدود 5 هزار و ۱۸۰ نفر در سالن‌های مختلف به بخش مشاوره مراجعه کردند، سینما کتاب نیز در سانس‌های مختلف برای مخاطبان کودک و نوجوان و بزرگسال فیلم‌های بسیار خوبی اکران می‌کرد.

بخش دیگر صحبت‌های سخنگوی سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به  عملکرد کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران اختصاص داشت. 

رمضانی گفت: اقدام 4 ناشر در عرضه و فروش کتاب‌های مغایر ضوابط نشر در کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران
بررسی و به اخذ تعهد کتبی، رفع تخلف و‌ تعطیلی غرفه و پنل مجازی محکوم منجر شد؛ همچنین تخلف ناشر دیگری که کتاب افست در نمایشگاه عرضه کرده بود با اخذ تعهد کتبی در پرونده درج شد.

وی ادامه داد: عرضه و فروش کتاب زبان اصلی و افست، تخلف دیگری بود که به اخذ تعهد کتبی مبنی بر رعایت مقررات و عدم تکرار، درج در پرونده محکوم شد، تخلف غرفه دیگر برای تعطیلی بدون هماهنگی با مسئولان سالن و استفاده از کارتخوان شخصی بود که برای وی رای صادر شد. اخذ تخلف کتبی، رفع تخلف و درج در پرونده رای صادره برای این متخلف بود.

رمضانی در ادامه به احکام دیگر اشاره کرد و افزود: در این کمیته، تصرف غیرقانونی غرفه مجاور از سوی یک ناشر به اخذ تعهد کتبی و رفع تخلف منجر شد؛ مورد دیگر عدم رعایت حجاب و شئونات مطابق آیین‌نامه بود، که ناشر متخلف شناخته شده و به توبیخ کتبی بدون درج در پرونده محکوم شد.

سخنگوی سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تاکید کرد:‌ تخلف ناشر آموزشی مورد دیگر بود، این ناشر، تراکت ثبت‌نام کلاس‌های خصوصی رباتیک را پخش می‌کرد که به اخذ تعهد و درج در پرونده و رفع تخلف محکوم شد، تخلف دو ناشر نیز برای تبلیغات غیرمرتبط با شرح فعالیت نمایشگاه به اخذ تعهد کتبی، عدم تکرار و رفع تخلف محکومیت به همراه داشت.

وی همچنین یادآور شد:‌ پنل ناشری هم که سفارش‌های خود را در بخش مجازی ارسال نکرده بود و 50 درصد تاخیر در ارسال داشت، بسته شد.

رمضانی در ادامه درباره مهمان ویژه نمایشگاه سال آینده گفت:‌ در این زمینه گفت‌گو‌هایی انجام شده اما دو کشور هند و ترکیه ابراز تمایل کردند، به‌عنوان «مهمان ویژه» در نمایشگاه سال آینده حضور داشته باشند، اما نمایشگاه هنوز مذاکراتی نداشته است؛ پس از بررسی جوانب و مجموع سیاست‌ها مهمان را معرفی خواهیم کرد؛ البته این موضوع در دو نمایشگاه استانبول و دهلی‌نو مطرح شد که ایران در آن‌ها شرکت کرده بود. اما هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.

وی همچنین درباره محقق نشدن اختصاص بن برای معلمان و کارگران، توضیح داد: این مساله در گفت‌وگوهای مختلف بین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر مسئولان مطرح شده بود اما عملی نشد، در این زمینه در طول سال پیگیری می‌کنیم تا برای معلمان و کارگران از طریق سامانه خرید از کتاب‌فروشی‌ها، محقق شود و مجموعه‌ها وظایف خود را ایفا کنند.

رمضانی درباره برخورد با تخلفات کتاب‌سازان در نمایشگاه و برنامه‌ریزی برای حذف حضور آن‌ها از سال آینده گفت: برای ناشری که اداره چند غرفه را برعهده داشت و آثار مشابه عرضه می‌کرد در هیات، حکم صادر و اجرا شد. در حوزه کودک و نوجوان نیز که انجمن فرهنگی کودک و نوجوان عهده‌دار سالن بود، به‌طور طبیعی انتظار  این است که آن‌ها با شناخت تخصصی‌تری عمل کنند.

به گفته وی، اصل تخصیص و متراژ غرفه در اختیار ستاد است، انتظار داریم انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان در این موضوع بیشتر دقت کند؛ البته اقداماتی نیز صورت گرفته بود، موردی داشتیم که خود ستاد هم بعد از حضور ناشر متوجه شده بود که عمده کارهایش کتاب‌سازی است. این موضوع در اشراف انجمن هم نبود، اما امیدواریم با دقت‌ها و تمدید قانونی پیش از نمایشگاه از ورود این ناشران جلوگیری شود. قوانین فعلی نمایشگاه اجازه نمی‌دهد، بیش از این ورود کنیم، اما تلاش می کنیم در چارچوب قانونی رسیدگی کنیم تا از این عارضه پیشگیری شود به هر حال علاج اصلی در حوزه  قوانین نشر کشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها