شنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۸
توسعه و ترویج تعالیم و فرهنگ قرآنی در صدر برنامه‌های دولت مردمی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین گشایش سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم گفت: در مسیر پرشکوه تحقق تمدن نوین اسلامی توجه به فرهنگ قرآنی در راس تمامی فعالیت‌ها قرار دارد. در این مسیر نورانی عقب‌گرد و ارتجاع معنا ندارد، بازگشت به برهنگی و کشف حجاب مصداق ارتجاع است و ملت ایران مقابل ارتجاع می‌ایستد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز (دوشنبه 12 فروردین) در آیین گشایش سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم که با حضور سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور و جمعی از مسئولان همراه بود، با بیان اینکه توجه به فرهنگ قرآنی در راس تمامی فعالیت‌های دولت مردمی قرار دارد، گفت: برای رسیدن انقلاب اسلامی از مرحله دولت اسلامی به مرحله جامعه اسلامی باید یک اتفاق بزرگ و تاریخی رخ دهد. انقلاب و نظام جمهوری اسلامی در دوازدهم فروردین ماه تثبیت پیدا کرد و بعد از آن با شکل گیری قانون اساسی و تثبیت ارکان حاکمیت، دولت اسلامی شکل گرفت و در اینجا باید گفت که در طلیعه گام دوم دولت مردمی و انقلابی ماموریت مهمش عبور از مرحله دولت اسلامی به جامعه اسلامی و زمینه سازی برای تحقق تمدن نوین اسلامی است. 
 
وزیر فرهنگ گفت: در مسیر پرشکوه تحقق تمدن نوین اسلامی توجه به فرهنگ قرآنی در راس تمامی فعالیت‌ها قرار دارد. در این مسیر نورانی عقب‌گرد و ارتجاع معنا ندارد . بازگشت به برهنگی و کشف حجاب مصداق ارتجاع است و ملت ایران مقابل ارتجاع می‌ایستد.

اسماعیلی با بیان اینکه جامعه هر روز باید به سلوک مومنانه بیشتر آراسته شود به تشریح اقدامات دولت در حوزه قرآن و عترت پرداخت و گفت: قرآن و تعالیم و فرهنگ قرآنی در صدر برنامه ریزی‌های حوزه فرهنگی دولت مردمی قرار دارد و به تاسی از راهنمای حکیم و خردمندمان، مقام معظم رهبری که در روز اول ماه رمضان با خانواده قرآنی دیدار و مطالباتی را بیان کردند، مبنای کار خودمان را تحقق این مطالبات قرار داده ایم.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در جلسه‌ای که در نخستین روز از ماه مبارک رمضان با ایشان داشتیم فرمودند هر مسجد را پایگاهی برای ترویج قرآن قرار دهید. ما بلافاصله حرکتی را آغاز کردیم و ۲۶ هزار کانون فرهنگی مساجد ما در سال جاری به پایگاه تعلیم و ترویج قرآن مبدل خواهد شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این موضوع که در بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ، رویکرد قرآنی با جدیت دنبال می‌شود، تصریح کرد: در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر معاونت موظف شده بسته ماموریتی خودش را برای تحقق وظایف در حوزه فرهنگ قرآنی تعریف کند. 

وی ادامه داد: با دستور رئیس جمهور محترم وظیفه هر نهاد دولتی را در حوزه قرآن و عترت مشخص کرده‌ایم که پس از مدتی مورد ارزیابی هم قرار خواهد گرفت زیرا شعار بازگشت به فرهنگ و تعالیم قرآنی و معارف الهی و توجه به مساجد در اولویت مدیریت اجرایی کشور در حوزه فرهنگ قرار دارد.

اسماعیلی همچنین سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم را رویدادی ممتاز در جامعه برشمرد و افزود: مساحت نمایشگاه قرآن امسال نسبت به سال قبل دو برابر شده و راه‌اندازی غرفه ویژه دهه هشتادی‌ها و دهه نودی‌ها با محوریت موسسات قرآنی از ویژگی‌های برجسته این رویداد بزرگ فرهنگی به شمار می‌رود.

وزیر فرهنگ ادامه داد: در این دوره از نمایشگاه بیش از ۴۹ بخش و کمیته فعال بوده‌اند و در بخش بین‌الملل بیش از ۲۱ کشور حضور دارند؛ همچنین تعدادی از وزرای کشورهای اسلامی در حوزه معارف دینی نیز طی روزهای آینده به ایران می آیند و شاهد راه اندازی طرح مبتکرانه گفتگوهای قرآنی تهران خواهیم بود.
 
وزیر فرهنگ با بیان اینکه به برکت انقلاب اسلامی در حوزه قرآن تحولات بزرگی را شاهد بودیم، تاکید کرد: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۳ هزار مجوز موسسه قرآنی صادر کرده‌ایم. در لایحه بودجه ۱۴۰۲ نیز با حمایت رئیس جمهور و همراهی مجلس گام‌های بلندی برای تقویت زیرساخت‌های فرهنگی در بخش‌های مختلف و در صدر آن برای حوزه قرآنی برداشته شده است. برنامه‌های آموزشی قرآنی نیز در جریان است و در این راستا در طرح بشری در سال گذشته بیش از ۵ هزار مربی قرآنی تربیت شده اند همچنین طرح رسول کریم و طرح‌های دیگر نیز  در حال اجراست.

اسماعیلی در پایان گفت: جامعه اسلامی به تعالیم قرآنی افتخار می کند زیرا روستاهایی در کشور داریم که در یکی از آنان بیش از سیصد بانوی قرآنی حضور دارد که اکه مسئله جزیی از افتخارات نظام اسلامی و انقلاب اسلامی محسوب می‌شود و به امید خداوند این مسیر با قوت در دولت مردمی ادامه پیدا خواهد کرد.
 
سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار "می‌خوانمت" از امروز، شنبه برابر با دهم ماه مبارک رمضان آغاز شده و تا ۲۶ فروردین مصادف با ۲۴ ماه صیام ادامه دارد و علاقه‌مندان هر روز می‌توانند از ساعت ۱۷ تا یک بامداد از نمایشگاه دیدن کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها