یکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰
جشن نوروز با هماهنگی ایران در یونسکو برگزار شد

با هماهنگی ایران مراسمی به مناسبت سالگرد نوروز با حضور ۱۰ کشور در یونسکو برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسمی به مناسبت سالگرد نوروز روز سه شنبه ۲۳ اسفند با حضور ۱۰ کشور ایران، ازبکستان، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، عراق، قرقیزستان، قزاقستان و هند در محل ساختمان مرکزی یونسکو در پاریس برگزار شد که هماهنگ کننده آن ایران بود. در این جلسه احمد پاکتچی سفیر جمهوری اسلامی ایران در یونسکو و فیرمین ماتوکو معاون امور بین المللی مدیر کل یونسکو سخنرانی کردند.

سفیر و نماینده دائم ایران در یونسکو، در این مراسم گفت: نوروز به دلیل ارتباط استوار آن با طبیعت، این ظرفیت را دارد که یک جشن برای کل ملل باشد و ثبت آن در فهرست میراث ناملموس فرهنگی بشر، تسهیل کننده این امر است. مردم ایران و منطقه که نوروز را جشن می‌گیرند، نه تنها آن را نمود نو شدن طبیعت می‌شمارند، بلکه از نوروز به عنوان فرصتی برای فراموش کردن کدورت‌ها و آزردگی‌ها، و بازسازی دوستی‌ها و ایجاد صمیمیت استفاده می‌کند. ما نیز امیدواریم که نوروز زمینه‌ای برای تجدید دوستی و ایجاد همبستگی میان ملل مختلف، به خصوص در منطقه ما باشد.

«نوروز» در سال ۲۰۰۹ میلادی به عنوان میراث ناملموس جهانی به ثبت رسیده که در آن ۱۲ کشور حضور دارند. از همین رو همه ساله مراسمی به مناسبت بزرگداشت نوروز در یونسکو برگزار می‌شود. در این مراسم بیش از ۴۰۰ نفر از سفرا و فعالان امور فرهنگی و بین المللی حضور داشتند.

کشور ترکیه به دلیل زلزله اخیر و جمهوری آذربایجان از میان ۱۲ کشور عضو گروه در مراسم نوروز امسال مشارکت نداشتند، ولی در طی این مراسم به قربانیان و بازماندگان این حادثه ادای احترام شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها