سه‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۱
محمدجواد محبت درگذشت

«محمد جواد محبت» شاعر نامدار کرمانشاهی در سن ۸۰ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، محمدجواد محبت، شاعر نامدار کرمانشاهی سه‌شنبه‌(۲۳ اسفند) پس از چند سال تحمل بیماری و به علت عارضه قلبی درگذشت.
 
محمدجواد محبت، سال ۱۳۲۲ در کرمانشاه متولد شد. کودکی و تحصیلات را در کرمانشاه گذراند و سپس به‌عنوان معلم در روستاهای قصر شیرین به خدمت مشغول شد. محبت از شاعران توانا و چهره‌های ماندگار و نام آشنای کرمانشاه و کشور و دارای دیپلم از دانشسرای مقدماتی بود که پس از طی مراحل تحصیل به استخدام آموزش و پرورش درآمد.
 
شعرهای او از سال ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۴ در مجلات توفیق، خوشه، روشنفکر، دریچه، تهران مصور و هفته‌نامه مشیر چاپ می‌شد. از سال ۶۲ به گروه مولفین کتاب‌های درسی پیوست و آثاری از او در کتاب‌های دوم، سوم، چهارم و پنجم ابتدایی منتشر شد.
 
محبت در زمینه نقد شعر و قصه‌نویسی فعال بود. او از آغاز فعالیت خود با کانون شعرا و نویسندگان امور تربیتی اداره کل آموزش و پرورش کرمانشاه و انجمن‌های ادبی رشید یاسمی، شعر جوان و ادیبان ایران همکاری داشت.
 
وی یکی از چهار شاعری بود که جایزه شعر فروغ به او اختصاص یافته‌ است. 
 
از خیمه‌های عاشورا، آن سوی چهره زرد خورشید، موج عطرهای بهشتی، خانه هل اتی (شعرهای علوی)، آه… ای بانوی طوبی سایه آه… (فاطمیات)، گریه دل ناصبوران (شعرهای عاشورایی)، گلوی سبز آواز، خاطرات سبز (مجموعه شعر نوجوانان)، از مرزهای فریاد (دفتر سروده‌های انقلابی)، گزیده ادبیات معاصر (مجموعه شعر)، قلب را فرصت حضور دهید (مجموعه شعر)، رگبار کلمات، کوچه باغ آسمان، با بال این پرنده سفر کن تعدادی از آثار وی است، اما معروف‌ترین اثر محمدجواد محبت شعر کاجستان (دو کاج) او است که در کتاب درسی ابتدایی به چاپ رسیده است.
 
علی‌رضا شهرستانی، رئیس دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه به مناسبت درگذشت محمدجواد محبت شاعر نام آشنای استان کرمانشاه، نوشت: او پر کشید تا هم درهای نهفته بر دل خویش را این بار در گوش آسمان زمزمه کند. استادی که عاشقانه‌ترین سخن را در قاموس نغزترین ادبیات برای تجلی مهر و محبت نثار فرزندان این کهن بوم نمود.
 
شاعری مردمی که یک آن از رسالت سترگ شاعری عدول نکرد و همواره با عالی‌ترین مضامین شکوهمندترین کلام موزون را خلق کرد.
 
مراسم تشییع و تدفین این شاعر گرانقدر جمعه 26 اسفند‌ماه در قطعه هنرمندان آرامستان باغ فردوس کرمانشاه برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها