دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳
جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب جرقه کتاب و کتابخوانی در روستاها را زده است

کارشناس مسئول کتابخانه‌های کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور معتقد است؛ عینیت بخشیدن به روستاها دستاورد موفق دو دوره اخیر جشنواره روستاهای دوستدار کتاب است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، جواد زاهدی تیر‌، کارشناس مسئول کتابخانه‌های کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در گفت‌وگو با دبیرخانه جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، مستقر در اداره کل مجامع و تشکل‌های فرهنگی گفت: جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در روستاها و گسترش عدالت اجتماعی فعالیت خوبی تاکنون داشته است، این جشنواره فرصتی است تا فعالان فرهنگی در روستاها هم ترغیب به کتاب و کتابخوانی شوند و هم بتوانند داشته‌های خود را عرضه کنند و در یک رقابت عادلانه با سایر روستاها مورد داوری قرار گیرند و دیده شوند.

وی ادامه داد: این جشنواره در واقع جرقه‌ای است تا روستاها و عشایر را ترغیب به کتابخوانی کند و به ترویج کتاب بپردازد.

زاهدی بیان کرد: نکته‌ای که وجود دارد این است که زحمت اصلی در شناسایی و معرفی روستاها و عشایر دوستدار کتاب کشیده می‌شود،‌ اما این تازه آغاز راه است و این فعالیت‌ها باید استمرار پیدا کند،‌ نقش نهادها و دستگاه‌های اجتماعی در استمرار این مسیر بسیار مهم است.

کارشناس‌مسئول کتابخانه‌های کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور ادامه داد: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در روستاها در بحث جریان‌سازی فرهنگ کتاب و کتابخوانی فعالیت‌های قابل توجهی داشته‌اند،‌ بر این باوریم که انتخاب روستا صرفا هدف نیست، انتخاب روستا جرقه‌ای است که به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زده می‌شود و در اصل فتح بابی است که در حوزه کتابخوانی این فعالیت‌ها ادامه پیدا کند.

وی با بیان این مطلب که از ماحصل 8 دوره گذشته جشنواره باید 80 روستای فعال در حوزه کتابخوانی داشته باشیم،‌ گفت: نهادها و سازمان‌های اجتماعی و حاکمیتی در حمایت از استمرار این فعالیت‌ها باید به کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیایند.

زاهدی در خصوص حمایت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گفت: بعد اطلاع‌رسانی در خبرگزاری شبستان می‌توانیم اقداماتی را انجام دهیم،‌ علاوه بر این سالانه بودجه‌ای حدود 100 میلیون تومان برای 10 روستای برگزیده در نظر می‌گیریم که صرف ترویج کتاب و کتابخوانی شود. با توجه به توجه مثبت مسئولان در این دوره به عشایر آمادگی این را داریم که این حمایت‌ها به عشایر نیز تسری پیدا کند.

این مقام مسئول از مهمترین ویژگی‌های جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب در دو دوره اخیر را عینیت بخشیدن به فضای روستا دانست و گفت:‌ تا پیش از این در هفت دوره نخست،‌ برگزیدگان به تهران آمده و از آن‌ها در برج میلاد تجلیل می‌شدند،‌ اما وزارت ارشاد در دوره جدید با اقدام بسیار شایسته اختتامیه را به روستاها برد و این یعنی عینیت بخشیدن به روستاها که به نظرم من تاثیر بسیاری بر ایجاد انگیزه و ترغیب به فعالیت بیشتر در حوزه کتابخوانی در روستاها دارد. 

به گزارش ایبنا؛ نهمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب با هدف برقراری ارتباط بین اهالی ‌قلم و کودکان و نوجوانان روستاها و عشایر و همچنین کمک به تاسیس و تقویت کتابخانه‌های کوچک کلاسی، مهدکودکی، کانونی، آپارتمانی، محله‌ای، مسجدی و... تا خرداد‌ماه سال 1402 در روستاهای سراسر کشور برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها