یکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۹
توصیه‌نامه وزارت فرهنگ به‌مناسبت تقارن نوروز و ماه رمضان منتشر شد

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اعلام توصیه‌نامه تقارن نوروز ۱۴۰۲ و ماه مبارک رمضان گفت: این تقارن می تواند نقش بسزایی در افزایش بهره‌وری معنوی و تقویت نشاط فرهنگی و اجتماعی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید‌مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به مجموعه‌ توصیه ها به دستگاه‌های فرهنگی و فعالان فرهنگی و همچنین با ارائه ایده‌ها برای جوامع فعال محلی گفت: ماه رمضان بهترین فرصت جهت تقویت نشاط اجتماعی در جامعه است و باید با ضریب بالایی که در نوروز امسال گرفته؛ شاهد تقویت فرهنگ صله رحم و استفاده از فضای معنوی شب‌های این ماه  مبارک باشیم.
 
وی با بیان اینکه تقارن ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۲ می‌تواند نقش بسزایی در افزایش بهره وری معنوی و تقویت نشاط فرهنگی و اجتماعی در هفته‌ های آتی داشته باشد، گفت:  یکی از این برنامه‌ها «پویش شهر ما روزه است و یا این شهر روزه دار است» خواهد بود که برای ترسیم مسئولیت متقابل شهرهای مقصد گردشگری و همچنین مسافران نوروزی طراحی شده است.
 
وی با اشاره به اینکه مسافران نوروزی با توجه و درک متقابل نسبت به شئون ماه مبارک رمضان در شهر مقصد گردشگری رفتار می‌کنند، تصریح کرد: مسلما مسافران بهترین پاسدار حرمت ماه رمضان و احترام روزه داران هستند. روزه داران هم میزبان شایسته ای برای همه مسافران نوروزی خواهند بود به عبارت دقیق‌تر با تقویت این مسئولیت متقابل و بهینه سازی و متناسب سازی فضاهای گردشگری و واحد های پذیرایی می‌توان بیشتر از رفتارهای خلاف شئونات ماه مبارک رمضان پیشگیری کرد.
 
همچنین دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور مجموعه توصیه نامه وزارت فرهنگ در خصوص شیوه های ارتقای ترویج و تعمیق فرهنگ عمومی در بستر تقارن ماه مبارک رمضان و سال نو بر اساس مصوبه جلسه هفتصد و نود و سومین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور را به شرح زیر اعلام کرد:
 
همزمانی ماه مبارک رمضان 1444(هجری قمری) و نوروز 1402(هجری شمسی) و تقارن دگرگونی شگرف طبیعت با ماه رستاخیز روح، فرصت مغتنمی است برای اندیشیدن انسان به عظمت کبریایی خالق هستی تا خویشتن خویش را از نسیان و غفلت رهایی بخشد. شورای فرهنگ عمومی کشور با توجه به مصوبه جلسه 420 مورخ 22/6/84 «بررسی شیوه های ارتقاء ترویج و تعمیق فرهنگ عمومی در بستر ماه رمضان» و متمم مصوبه فوق در جلسه 508 مورخ 23/4/88 و به منظور استفاده بهینه از این تقارن مبارک ایرانی اسلامی و نقش محوری مردم، مساجد و محلات با رویکرد جهاد تبیین و ترسیم مسیر پیشرفت جامعه و استفاده از ظرفیتهای دینی و ترویج نشاط و تقویت پیوستگی اجتماعی در بستری دینی، توصیه‌های ذیل را ارائه می‌نماید:
 
راه اندازی پویش «شهر ما روزه دار است» و اطلاع‌رسانی آن از طریق نصب تابلوهای تبلیغاتی در مراکز اقامتی و پذیرایی و مبادی ورودی شهرها و استان‌های کشور
 
انجام دید و بازدید در نوروز 1402، در فاصله زمانی افطار تا سحر؛ از طریق ترویج فرهنگ سفره‌های افطاری توسط مردم و در کمال سادگی
 
تشویق و حمایت از مراکز خدماتی و فعالیتهای فرهنگی، معنوی در شهرها و استانهای کشور که از افطار تا سحر به مراجعین و مسافران نوروزی خدمات ارائه میدهند.
 
برگزاری مراسم افطار و احیای سنت حسنه اطعام روزه داران به صورت محله محوربا همکاری مساجد و شهرداری ها
 
ایجاد ایستگاههای صلواتی (موکب) پخش افطار برای روزه داران در سطح شهرها یا بین راه‌ها برای مسافرینی که در مسیرها افطار می‌کنند.
 
غنی‌سازی (معنوی و اجتماعی) و جایگزین سازی زیست شبانه در ماه مبارک رمضان
 
برپایی جشنواره غذای سالم و مفید برای افطار با توجه به آمایش سرزمینی و زیست بوم مناطق
 
فروش‌های ویژه ماه مبارک رمضان برای گردشگران در مکانهای مناسب به منظور ترویج فرهنگ بومی و ارائه خدمات و محصولات زیست عفیفانه
 
 
ایجاد زمینه های مناسب برای ترویج گردشگری فرهنگی به منظور ارتقای نشاط اجتماعی با حفظ حرمت ماه مبارک رمضان
 
رعایت شأن مسافران نوروزی معذور از روزه داری در شهرها و اطلاع رسانی رستورانهایی برای ارائه خدمات به مسافران در ماه مبارک رمضان
 
تعیین و الزام اماکن خدماتی (رستوران، ... ) به نصب علائم «ویژه مسافران نوروزی» در ورودی این اماکن
 
تفکیک واحد های پذیرایی که به مسافران خدمات ارائه می‌دهند.
 
تغییر الگوی زمانی سفرها، دید و بازدیدها و .... به منظور توازن بخشی بین ضیافت ماه مبارک رمضان و آداب و رسوم عید نوروز
 
رویکرد محترمانه پلیس اماکن نسبت به معذورین از روزه‌داری
 
الزام ضابطین به رعایت ملاحظات شرعی و قانونی در برخورد با متجاهرین به روزه خواری در ملاء عام و هتک حرمت ماه مبارک رمضان
حمایت از ناهیان از منکر در حوزه روزه خواری در ملاء عام
استفاده از ظرفیت شبکه های تبلیغاتی و آگهی نماها(بیلبورد) با هدف مزین شدن جاده ها به پیامهای قرآنی با تاکید بر مراقبت از سلامت، ایمنی و رعایت مقررات و حقوق شهروندی
 
تدوین تقویم ویژه مناسبتی ایام ماه مبارک رمضان و عید نوروز با توجه به تقارن تاریخی و دینی به گونه‌ای که به معنای واقعی بهار قرآن با بهار طبیعت عجین شود.
 
مدیریت رسانه‌ای کشور برای احتراز از شکاف اجتماعی و برجسته‌سازی مظاهر یا تجاهر به روزه‌خواری
 
گسترش محافل قرآنی در فضاهای عمومی همانند: پارکها، محیطهای تجمع، پایگاه های میراثی و جاذبه های گردشگری و استقرار مسافران نوروزی
 
استفاده از ظرفیت عید نوروز و ماه مبارک رمضان برای تقویت مناسک دینی و قرآنی و تقدیر از کنش‌گران و فعالان این حوزه به‌منظور ترویج روزه‌داری و ایجاد نشاط اجتماعی در تمام سطوح جامعه
 
تبیین فرهنگ قرآنی در پایگاه‌های میراث فرهنگی و گردشگری
استفاده از ظرفیت غنی مناسک دینی و قرآنی در جهت بسط رفتار حسنه و امر به معروف و تقویت سنت حمیده صله رحم و رفتار مومنانه مسافرین معذور از روزه‌داری در خصوص احترام به روزه‌داران در شهرهای مهمان‌پذیر با عنوان نشر خوبی‌ها

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها