یکشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۳
اختتامیه جایزه ادبی «ساهر» برگزار می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در نشست خبری اختتامیه نخستین دوره جایزه ادبی «"ساهر» گفت: شیراز پنجشنبه ۴ اسفندماه میزبان آیین پایانی نخستین دوره جایزه ادبی «ساهر» است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، حمیدرضا قانعی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در نشست خبری اختتامیه نخستین دوره جایزه ادبی «ساهر» که یکشنبه 30 بهمن‌ماه در سالن گفت‌وگو برگزار شد با اشاره به اینکه این جشنواره با هدف ارتقاء داستان‌نویسی‌ عرصه امنیت ملی برگزار شده است، اظهار کرد: جایزه ادبی «ساهر» از اتفاقات خوبی است که به همت یکی از مجموعه‌های مردمی در استان فارس رقم خورد. تلاش خود را به کار گرفتیم تا با تسهیل شرایط، فضا را برای پیشبرد این رویداد مهم فراهم کنیم.

به گفته قانعی، قصه ژانرهای مختلف در حوزه داستان یکی از اتفاقات مغفول‌مانده در عرصه داستان‌نویسی کشور است که جایزه ادبی «ساهر» تلاش کرده در این عرصه قدم بگذارد و به بخش حوزه امنیتی بپردازید. وی بیان کرد: برگزاری این جایزه ادبی آغازی برای ترغیب نویسندگان و علاقه‌مندان به این حوزه و قلم زدن آن‌ها در این زمینه است؛ جای بسی خوشحالی است که این اتفاق خوب از شهر شیراز که جایگاه اصلی ادب، هنر و داستان است رقم خورد.

وی اظهار کرد: جایزه ادبی «ساهر» آغاز این راه است و قول می‌دهیم تمام تلاشمان را برای مراحل بعد و رقم خوردن اتفاقات خوب در این زمینه به کار بگیریم؛ امیدواریم بتوانیم این جایزه را در سطح بین‌الملل گسترش و توسعه دهیم و سالهای سال از مواهب چنین رویدادها و فرآیندهای محتوایی در استان بهره‌مند شویم.

«ساهر» در دو بخش «داستان کوتاه و داستانک» و « رمان سال امنیت » برگزار می‌شود 
در ادامه این نشست بیژن کیا، دبیر ادبی انجمن «ساهر» اظهار کرد: نخستین دوره جایزه ادبی ساهر با هدف ارتقا داستان‌نویسی در عرصه امنیت ملی در دو بخش «داستان کوتاه و داستانک» و همچنین انتخاب «رمان سال امنیت» برگزار شده است.

وی ادامه داد: چند سال پیش زمانی که بحث پایتخت خلاق ادبی برای شیراز مطرح شده بود، این موضوع مطرح شد که مدارک و مستندات ارائه شده برای کسب این عنوان کلی بوده است؛ متأسفانه برخلاف اینکه شیراز با ادبیات عجین است اما ژانرها و جریان های ادبی مختلف مستقل کمتر در شیراز وجود دارد و این موضوع شیراز را علی رغم تمام شایستگی‌هایی که دارد از کسب عناوین مهم در این حوزه دور نگه داشته است.

کیا اضافه کرد: جای سوال است که چرا در شیراز با جایگاه ادبی مهمی که در جهان دارد جریان‌ها و ژانرهای مستقل به صورت تخصصی و عمومی وجود ندارد؟ این موضوع نشان داد که بحث ژانر ادبی در داستان نویسی و شعر از اهمیت بسیاری برخوردار است و متولیان و فعالان در این عرصه در شیراز باید به این مهم توجه کنند.

وی بیان کرد: امنیت ملی نیز بسیار حائز اهمیت است؛ این در حالیست که ایرانیان با وجود اینکه از امنیت ملی در زندگی بهره می‌برند اما کمتر با آن مأنوس هستند.

کیا بر ضرورت ایجاد امنیت ملی و پایدار در کشور تاکید کرد و گفت: به عنوان مثال اگر کشور می‌خواهد سرمایه گذاری وسیع داشته باشد احتیاج به یک امنیت پایدار چند صد ساله دارد؛ لذا واژه امنیت ملی واژه‌ای وسیع است و امنیت ملی با هویت مردم ارتباط دارد و باید احیا شود.

وی با بیان اینکه هویت ملی فی نفسه بار مثبت دارد اما کمتر به آن توجه شده است، گفت: ژانر ادبیات معمایی پلیسی و امنیتی همپوشانی بسیاری با هم دارند و نمی‌توان آنها را از هم جدا کرد؛ بدون شک یک داستان امنیت، قطعا یک فضای معمایی دارد و داستان امنیت از بخش‌های پلیسی یا طرح و توطئه پلیسی برخوردار است.

جایزه ساهر رویکرد آموزشی رقابتی دارد
کیا در رابطه با جایزه ادبی ساهر گفت: از آنجا که می‌بایست پیشینه‌ای در بحث تخصصی ژانر تعریف می‌شد این جایزه رویکرد آموزشی رقابتی دارد؛ در واقع انجمن داستانی هر هفته تشکیل می‌شود و در این انجمن مطالب آموزشی مطرح و داستان‌ها نقد و بررسی و کارگاه‌هایی آموزشی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه سه کارگاه در شیراز، بوشهر و کرج برگزار شد، گفت: آثاری از اقصی نقاط کشور از شمال گرفته تا جنوب از شرق تا غرب برای شرکت در این جایزه ادبی ارسال شده است. از طریق فضای مجازی هم‌ ارتباط خوبی با جوانان فعال در عرصه داستان برقرار کردیم. خوشبختانه در این مدت توانستیم با داستان نویسان جوان ارتباط خوبی داشته باشیم.

کیا عنوان کرد: داوری در سه مرحله انجام می‌شود. مرحله اول که مرحله غربالگری بود و مرحله دوم مرحله امتیاز دادن به آثار است و آثاری که از ۱۰۰ امتیاز،موفق به کسب ۶۰ امتیاز به بالا شده‌اند وارد مرحله نهایی شده‌اند. مهدی قزلی، محمد قنبری و سارا عرفانی داوران در مرحله نهایی در بخش ادبیات داستانی هستند.

او با بیان اینکه بحث کتاب امنیت بسیار مهم است، گفت: اگر رویکرد ما به سمتی برود که رمان‌ها و کتابهای ادبی شاخص در این زمینه داشته باشیم می‌توانیم این آثار را با ترجمه برای سایر کشورهای جهان منتشر کنیم و این اتفاق می‌تواند تصویری از بخشی از جامعه ایران را به جهان نشان دهد.

کیا بیان کرد: تحقق این امر موجبات کاهش فاصله ایجاد شده میان مردم و ادبیات را فراهم می‌کند؛ این شکل از ادبیات تفکر خلاقانه و منطقی را فعال می‌کند. بخشی از فضای جامعه منفعل است؛ در حقیقت سیستم آموزش و رسانه تفکر نقادانه را ضعیف می‌کند. این در حالیست که تفکر نقادانه برای اتخاذ تصمیم در مواقع حساس بسیار مهم است.

وی با اعتقاد به اینکه جایزه ادبی ساهر جوانگراست، گفت: جوانان بسیاری در این رویداد شرکت کردند؛ بدون شک آینده این حرکت و رویداد به سمتی می‌رود که شاهد نسل جدیدی از نویسندگان در شیراز و استان فارس خواهیم بود.

او ادامه داد: تکرار اسامی پرآوازه در عرصه ادبیات داستانی استان فارس یکی از دغدغه های افراد فعال در این عرصه است با وجود احترامی که برای پیشکسوتان و افراد با تجربه در این عرصه قائل هستیم اما باید شرایطی فراهم شود تا نویسندگان جوان هم عرصه‌ای برای فعالیت، رشد و پویایی داشته باشند؛ ما سعی می‌کنیم جریان مستقل از نویسندگان را نیز حمایت کنیم و به سمت جوان‌گرایی در این عرصه حرکت کنیم.

کیا بیان کرد: می‌توانیم عرصه را وسیع‌تر بگیریم تا کشورهای فارسی زبان نیز در این رویداد حضور پررنگی داشته باشند.

دبیر اجرایی این رویداد هم اظهار کرد: جایزه ادبی ساهر از ۱۴ تیرماه همزمان با روز قلم در تالار غزل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و از پوستر این رویداد رونمایی شد. ارسال آثار توسط نویسندگان تا ۳۰ دی‌ماه ادامه داشت.

میثم محمدی با بیان اینکه مراسم اختتامیه این رویداد ساعت ۱۶ پنجشنبه (۴بهمن‌ماه) در تالار حافظ برگزار می‌شود، گفت: روزهای ۳و ۴ بهمن‌ماه کارگاه‌های داستان با حضور استادان برجسته برگزار می‌شود؛ حدود ۲۰۰ اثر در بخش داستان کوتاه و داستانک به دبیرخانه ارسال و ۸ اثر از این مجموع به‌عنوان آثار برگزیده معرفی خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه کتاب سال «امنیت» در مراسم اختتامیه معرفی می‌شود، گفت: حدود ۴۲ کتاب از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ در این زمینه به چاپ رسیده بود. کتاب شهید محسن جعفری که به‌عنوان شهید شاخص امنیت از استان فارس هستند در مراسم اختتامیه رونمایی می‌شود.

محمدی بیان کرد: انجمن داستان «ساهر» نخستین انجمن تخصصی داستان‌های امنیتی، اطلاعاتی، پلیسی، معمایی و جاسوسی است که در کشور تشکیل شده؛ جایزه ادبی «ساهر» نیز با استقبال بسیار خوب نویسندگان و استادان روبه رو شده است؛ دبیرخانه دائمی این رویداد در شیراز است و احتمالا سال آینده در هفته انقلاب اسلامی رونمایی پوستر دوره دوم را خواهیم داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها