یکشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۷
کتاب «مبادی سواد بصری» به چاپ شصت‌ و سوم رسید

چاپ شصت‌و‌سوم کتاب «مبادی سواد بصری» تألیف دونیس اِ. داندیس. ترجمه مسعود سپهر، از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کتاب «مبادی سواد بصری» راهنمای مقدماتی و جامعی است برای دانشجویان رشته طراحی و نیز همه کسانی که می‌خواهند در جهانی که بسیاری از انواع اخبار و اطلاعات از راه‌هایی غیر از گفتار و نوشتار عرضه می‌شود فهم درستی از پیام‌های بصری داشته باشند. روش مؤلف ارائۀ نکات عملی در قالب توضیح و مثال و تمرین‌های بسیار برای خواننده است، اما از طرح مسائل نظری جالب هم غفلت نورزیده است.
 
او در مباحث نظری به قیاس منطقی میان دو شیوه عمده ارتباطی میان انسان‌ها یعنی «کلام» و «تصویر» می‌پردازد. همچنین بحث می‌کند که برای خلق اثر هنری غیر از ذوق نیاز به تفکری منضبط و رعایت اصول و فنونی معین است و برای باز کردن این مبحث پنج فصل از نه فصل کتاب را به نکات برجسته «دستور زبان بصری» اختصاص می‌دهد.
 
موضوع ارتباط میان کلیه رشته‌های مختلف هنرهای بصری بحث نظری جذاب دیگر اوست. در فصلی مستقل چگونگی پیدایش و برآمدن «سبک» بیان و پنج سبک عمده در هنر معرفی می‌شود. و در فصلی دیگر برخی جوانب عام تک‌تک رشته‌های مهم هنرهای بصری شرح داده می‌شود.
 
مسعود سپهر، متولد ۱۳۳۵ و فارغ‌التحصیل رشته طراحی تایپوگرافی از کالج چاپ (ارتباطات) لندن در 1358 است. وی طراح قلم‌های فارسی یکان، آموزه، برکت و فناوری بوده و طراحی اولین کارت ملی ایران از کارهای اوست و به‌عنوان استاد مدعو (دانشیار پایه یک) در دانشگاه تهران، دانشکده هنرهای زیبا دانشکده هنر تهران، دانشگاه آزاد اسلامی و... در سطوح کارشناسی و کارشناسی‌ارشد تدریس می‌کند. او از ۱۳۷۰ تاکنون مدیر کارگاه گرافیک سپهر و از بدو تأسیس انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران تاکنون با مسئولیت‌های مختلف عضو هیئت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران است.
 
آثار منتشرشده مسعود سپهر ترجمه کتاب مبادی سواد بصری، چاپ شصت‌ودوم (سروش)، شرحی بر نشانه‌ها (هرمس)، ترجمۀ کتاب مقالات پنتاگرام (سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد)، و تألیف سه کتاب تجزیه و تحلیل آثار گرافیک،  طراحی نشانه و طراحی هویت جامعۀ بصری در مجموعه فاطمی و نیز ترجمه نظامنامه شورای جهانی طراحی (انتشارات انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران) است.
 
چاپ شصت و سوم این کتاب در 252 صفحۀ رقعی مصور، شمارگان 3.000 نسخه و با قیمت 90.000 تومان توسط انتشارات سروش در اختیار علاقمندان این حوزه قرار گرفته است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها