دوشنبه ۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱
اعزام هیات‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای به تهران و باکو

محمد‌مهدی اسماعیلی در دیدار با معاون بین‌الملل رئیس جمهور آذربایجان گفت: ملت ایران و آذربایجان دارای اشتراکات فراوان فرهنگی هستند و آیین‌های سنتی دو کشور، دین، مذهب و سابقه تاریخی مشترک تعاملات بیش از گذشته در همه عرصه‌ها به‌ویژه در حوزه رسانه را طلب می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، محمدمهدی اسماعیلی که به منظور شرکت در دوازدهمین اجلاس وزرای اطلاع‌رسانی کشورهای اسلامی به ترکیه سفر کرده بود، روز گذشته با حکمت حاجی اف، معاون بین‌الملل رئیس جمهور آذربایجان دیدار و گفت‌وگو کرد.
 
وی گفت: خوشحالیم که در یک‌سال گذشته چند ملاقات بین روسای جمهور دو کشور و سایر مقامات انجام شده است و روابط حسنه دو کشور رو به گسترش است.
 
اسماعیلی افزود: رئیس جمهور اسلامی ایران همواره تاکید دارند تا ارتباطات فرهنگی‌مان را با آذربایجان گسترش دهیم. کمتر از یک‌ماه گذشته نیز معاون فرهنگی من در این راستا با سفر به باکو  در نمایشگاه کتاب شرکت کرد. مردم ایران و آذربایجان علاقه بسیاری به هم دارند و ما هم باید تعاملات فرهنگی‌مان را گسترش دهیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مقوله آموزش واعزام هیات‌های فرهنگی و رسانه‌ای به دو کشور اشاره کرد و گفت: بخش قابل توجهی از مردم ما مسلط به زبان شما هستند و زبان ترکی مشترک بین آذری زبان‌های ما و مردم شماست. موسیقی آذری و حتی نغمات آیینی مشترک داریم. اعزام هیات‌های رسانه‌ای و فرهنگی برای گسترش تعاملات و استفاده از تجربیات دو کشور مفید فایده خواهد بود.
 
حکمت حاجی اف، معاون بین‌الملل رئیس جمهور آذربایجان نیز در این دیدار ضمن ابراز علاقه شدید خود، مردم و مقامات کشورش به ملت و دولت ایران گفت: تمامی نکات مطرح شده از سوی شما را قبول دارم. علاوه بر تعاملات فرهنگی، مراودات اقتصادی چه در حوزه حمل و نقل و چه صادرات و واردات بین دو کشور جاری است و اتصال راه‌آهن شمال به جنوب و پل اتصال به نخجوان به همراه دیگر امور عمرانی و اقتصادی نشانگر عمق روابط ما است.
 
وی افزود: متاسفانه در جنگ میان آذربایجان و ارمنستان و مناطق اشغال شده شاهد نابودی بخشی از بنای تاریخی کشورمان بودیم و امیدواریم در دوران پسا جنگ بتوانیم به احیای آثار تاریخی و فرهنگی مان اهتمام ورزیم.
 
معاون رئیس جمهور آذربایجان و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان در پایان به اعزام هیات‌های فرهنگی و هنری به دو کشور تاکید کردند.
 
گفتنی است، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بامداد یکشنبه(اول آبان‌ماه) پس از شرکت در دوازدهمین اجلاس وزرای اطلاع‌رسانی کشورهای اسلامی به کشور بازگشت.
 
سازمان همکاری اسلامی (OIC)، دومین سازمان بین دولتی پس از سازمان ملل متحد است که با عضویت ۵۷ کشور به گسترش بیش از چهار قاره است. سازمان صدای جمعی جهان اسلام و تضمین برای حفاظت و حمایت از منافع جهان اسلام در روح ترویج صلح بین‌المللی و هماهنگی میان افراد مختلف جهان است و اجلاسیه وزرای اطلاع‌رسانی این سازمان تاکنون یازده دوره آن برگزار شده است و دوازدهمین دوره آن در استانبول ترکیه برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها