شنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵
شهریار از زبان حسین منزوی

کتاب «این ترک پارسی‌گوی» به قلم حسین منزوی در تحلیل و بررسی اشعار شهریار به بازار آمد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از انتشارات سوره مهر، منزوی در این کتاب از شهریار به عنوان شاعر شیدایی و شیوایی یاد می‌کند و شعر وی را با عناوین مختلف از جمله تذکره احوال، شعر شهریار، غزل شهریار، مکتب شهریار، هذیان دل و حیدربابا با قلم شیوای خود نقد و بررسی می‌کند.

حسین منزوی، زاده اول مهر ۱۳۲۵ و درگذشته ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۳ نقش مهمی در زنده‌کردن غزل معاصر، ایفا کرده و حتی بعضی از منتقدان، کار او را انقلابی در غزل امروز می‌دانند و آن را با اثر نیما در تحول شعر فارسی مقایسه کرده‌اند. وی در ترانه‌سرایی هم توانا بود و آلبوم نسیما به خوانندگی افتخاری از سروده‌های اوست.

کتاب «این ترک پارسی‌گوی» به همت بهروز منزوی، برادر حسین منزوی و غلامرضا طریقی تصحیح شده و در انتشارات سوره مهر در 324 صفحه در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

در پیش درآمد این کتاب که به قلم بهروز منزوی تنظیم شده آمده است:
«صورت نخست این کتاب پر از اغلاط و سهل‌انگاری های چاپی بود که این حقیر آن‌ها را اصلاح کرد. برخی از پاره‌های اشعار استفاده شده در متن را چه از شهریار و چه از دیگران که از قلم افتاده بود با رجوع به منابع اصلی یافتم و در جای خود نهادم و بعضا توضیحاتی را که به نظر لازم می‌آمد در پانویس آوردم. این پانویس‌ها با نشانه (ب-م) مشخص شده‌اند و روشن است که بقه پانویس‌ها از نویسنده کتاب است.»

علاوه بر عناوینی که به آن اشاره شد، موضوعات دیگری مثل مثنوی افسانه شب، شعرهای آزاد (نیمایی) شهریار، جان شعر شهریار و تبلورش در قالب‌های دیگر، شهریار شاعر مسلمان، شعر شهریار بخشی از فرهنگ هنر معاصر، شهریار و مفتون هم در این کتاب به آن پرداخته شده است.

همچنین در بخش‌های دیگری از کتاب با عنوان «معاصران درباره شهریار چه گفته‌اند؟» و «شهریار شاعر حیدربابا» از زاویه جالب توجهی به شهریار پرداخته شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها