دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹
نویسندگان آمریکای لاتین و آمریکای جنوبی خیلی دلم را می‌بردند

کامران تفتی در هفته کتاب مطرح کرد: از کودکی رمان‌خوانی برایم خیلی جذاب بوده است و نویسندگان /آمریکای لاتین و آمریکای جنوبی خیلی بیشتر دلم را می‌بردند و همیشه از کتاب‌ها و رمان‌های امثال پل استر و ماریو بارگاس یوسا لذت می‌برم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کامران تفتی،بازیگر و خواننده، یکشنبه شب (23 آبان‌ماه) مهمان برنامه «پرانتز باز» رادیو نمایش بود و نکاتی را در رابطه با کتاب‌خوانی بیان کرد.

وی در ابتدا در معرفی کارهای در دست اجرای خود توضیح داد: در حال اتمام برنامه‌ «دست فرمون» هستیم که از شبکه‌ نسیم پخش می‌شود. همچنین در حال آماده‌سازی یک سریال جدید برای پخش در ماه رمضان 1401 هستیم و امیدوارم که اثر خوبی بشود.

تفتی درباره کتاب‌های مورد علاقه‌اش گفت: نسل ما بیشتر کتاب در اختیارش بود و کتاب را بیشتر دوست داشت و به نظرم  ولع بیشتری برای مطالعه در نسل ما وجود داشت. این جلو رفتن دنیا، تغییر تکنولوژی و فضاهای دیجیتالی باعث شد که شیوه کتاب خواندن تغییر کند. می‌دانید که من جزو طرفدار کتاب‌های صوتی هستم و می‌دانم که الان شیوه‌ی کتابخوانی تغییر کرده و به این شیوه با کتاب ارتباط برقرار می‌کنند.

وی ادامه داد: از کودکی رمان‌خوانی برایم خیلی جذاب بوده است و نویسندگان آمریکای لاتین و آمریکای جنوبی خیلی بیشتر دلم را می‌بردند و همیشه از کتاب‌ها و رمان‌های امثال پل استر و ماریو بارگاس یوسا لذت می‌برم. علاقه‌ کتابخوانی من بیشتر به رمان‌هایی است که من را با کاراکترهای متفاوت‌تری آشنا می‌کند و دوست دارم که خودم را جای آن‌ها قرار دهم. در واقع فضای جغرافیایی، تاریخی، سیاسی و اقتصادی آن دوره‌ای را که دارد برای من تعریف می‌شود بیشتر درک کنم و این فضای کتابخوانی برای من بسیار لذتبخش است.
 
این خواننده و بازیگر درباره شباهت‌های بازیگری و رمان خواندن گفت: وقتی یک رمان را می‌خوانم، با شخصیت‌ها احساس نزدیکی می‌کنم و برایم مثل بازیگری است. کتابخوانی جهان جذابی است که باید از آن لذت برد.

تفتی در ارائه پیشنهاد کتاب به مخاطبان «پرانتز باز»‌ گفت: من در حال حاضر دارم مجموعه آثار می‌خوانم. مجموعه آثار انسان‌های فوق‌العاده‌ای که یا رمان‌نویس بوده‌اند، یا ترانه‌سرا و هایکو‌نویس یا غزلیات داشته‌اند. پیشنهادم بیشتر این است که پرانتز بازی‌های عزیزم بیشتر به سراغ مجموعه آثار بروند. اینکه صرفا بگویم برای مثال «قهرمان عصر ما» اثر ماریو بارگاس یوسا را بخوانید یا «سه گانه‌ی نیویورک» اثر پل استر را بخوانید، به نظرم می‌آید که خواندن مجموعه آثار پل استر و بارگاس یوسا خالی از لطف نیست. حتی رفتن به سراغ دیوان اشعار مولانا، شمس تبریزی و شاملو خواندن و کسانی که کلمات‌شان تاثیرگذار بوده‌ است.

وی در پایان گفت: از جمله‌ی شاملوی بزرگ وام می‌گیرم: «زخمی به او بزن عمیق‌تر از انزوا». به نظر من این آدم‌ها که تاثیر کلمه و کتاب‌شان این چنین در جهان همچنان پویا است باید به سراغشان رفت و آن‌ها را خواند.

ویژه‌برنامه «پرانتز باز» به مناسبت هفته‌ی کتاب و به تهیه‌کنندگی و سردبیری مارال دوستی، با اجرای نیما رییسی، شهاب دارابیان و علیرضا بهرامی از ‌شنبه، 22 آبان از  باغ کتاب به صورت زنده (ساعت 16) روی آنتن رادیو نمایش رفته است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها