دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷
کتاب «تدبیر ماندگار؛ مصاحبه تاریخ شفاهی با حسین خطیبی»

کتاب «تدبیر ماندگار؛ مصاحبه تاریخ شفاهی با حسین خطیبی» با موضوع مصاحبه تاریخ شفاهی با حسین خطیبی توسط پیمانه صالحی مصاحبه، تدوین و پژوهش شده و انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران این کتاب را منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، کتاب «تدبیر ماندگار؛ مصاحبه تاریخ شفاهی با حسین خطیبی» مصاحبه تاریخ شفاهی با حسین خطیبی است که توسط انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران -معاونت پژوهش و منابع دیجیتال- چاپ و روانه بازار نشر شده است.

این کتاب در پنج فصل و سه پیوست تنظیم شده است. در فصل اول خانواده و تحصیلات حسین خطیبی مطرح شده است؛ در این فصل مشخصات فردی و خانوادگی، تحصیلات ابتدایی، متوسطه و دانشگاهی و آشنایی با پروین اعتصامی در کتابخانه دانشسرای عالی شرح شده است؛ در فصل دوم کتاب حاضر به کتابخانه دانشکده حقوق و لغت‌نامه پرداخته شده است، در این فصل بخشی از تاریخچه کتابخانه دانشکده حقوق دانشگاه تهران، فرهنگستان ایران، موسسه وعظ و خطابه، روزنامه رسمی، چاپ لغت‌نامه دهخدا و اطلاعاتی از ملک الشعرای بهار منتشر شده است.

پیشینه صلیب سرخ و تشکیلات شیر و خورشید سرخ در فصل سوم مطرح شده است، در این بخش اطلاعات بسیار ارزشمندی در زمینه همکاری ایران با نهادهای بین‌المللی و نحوه شکل‌گیری، تاسیس، مدیریت و تامین هزینه‌های مالی دفاتر صلیب سرخ و هلال احمر و همچنین جمعیت شیروخورشید در ایران آمده است؛ فصل چهارم این کتاب، بیمارستان‌ها و مراکز مربوطه را مورد بحث قرار داده است. توسعه و تجهیز مراکز بهداشتی و درمانی به ‌ویژه بیمارستان‌های تخصصی، تأسیس مدرسه پرستاری، کشتی بیمارستانی، کمک‌رسانی در جنگ اعراب و اسرائیل از مباحث غنی و جذاب این فصل است.

اما در فصل پنج کتاب «تدبیر ماندگار؛ مصاحبه تاریخ شفاهی با حسین خطیبی» موضوع سازمان خدمات اجتماعی و مجلس شورای ملی، فعالیت‌های سیاسی و حزبی، لایحه کاپیتولاسیون از سایر مباحث متنوع و جذاب این فصل است. همچنین در پیوست ‌اول اطلاعات کتابشناختی آثار مصاحبه‌شونده در دو بخش کتاب‌ها و مقاله‌ها تنظیم شده است. در پیوست دوم تصاویر اسناد و مدارک و در پیوست سوم تعدادی عکس، از کودکی تا آخرین لحظات عمر مصاحبه‌شونده منتشر شده است. 

کتاب «تدبیر ماندگار؛ مصاحبه تاریخ شفاهی با حسین خطیبی» مصاحبه با دکتر حسین خطیبی با بهره‌مندی از روش پژوهشیِ تاریخ شفاهی است. پیمانه صالحی مولف این کتاب در بخشی از مقدمه این اثر چنین آورده است: «پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سازمان‌ها، موسسات و افراد بسیاری به گردآوری و تدوین تاریخ معاصر ایران به روش‌های مختلف پژوهشی اقدام کردند. عده ای با مراجعه به اسناد و کتاب‌ها، به تاریخ نگاری پرداختند و گروهی نیز به مقوله تاریخ شفاهی توجه نشان دادند و مصاحبه با شخصیت‌های منشا اثر در دوران معاصر را دستور کار خود قرار دادند. در این میان، سازمان اسناد ملی ایران(سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران)، با تاسیس اداره آرشیو شفاهی در سال 1371 این فعالیت را آغاز کرد. طی سال‌های اخیر مصاحبه‌های متعددی با شخصیت‌های علمی، سیاسی، فرهنگی و هنری معاصر صورت گرفته است که مصاحبه با ادیبان، نویسندگان، شاعران و استادان دانشگاه از آن جمله است.»

کتاب «تدبیر ماندگار؛ مصاحبه تاریخ شفاهی با حسین خطیبی» (مصاحبه تاریخ شفاهی با دکتر حسین خطیبی) اثری است که مصاحبه، تدوین و پژوهش آن را پیمانه صالحی عهده‌دار بوده و در 276 صفحه چاپ و روانه بازار نشر شده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها