شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۶
نشست بررسی کتاب «سه سال ستیز مرجعیت شیعه در ایران» برگزار می‌شود

نشست نقد و بررسی کتاب «سه سال ستیز مرجعیت شیعه در ایران» تالیف مرحوم روح‌الله حسینیان در خبرگزاری مهر برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست نقد و بررسی کتاب «سه سال ستیز مرجعیت شیعه در ایران» تالیف مرحوم روح الله حسینیان، یکشنبه نهم خرداد با حضور جواد منصوری، عزت شاهی و ابوالفضل توکلی بینا در خبرگزاری مهر برگزار می‌شود.
 
در آستانه پنجاه‌وهشتمین سالگرد قیام خونین ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، نشست بررسی و معرفی کتاب «سه سال ستیز مرجعیت شیعه در ایران» با حضور آقایان جواد منصوری مبارز قبل از انقلاب و محقق تاریخ، عزت‌الله مطهری (عزت شاهی) مبارز باسابقه و ابوالفضل توکلی‌بینا از بنیانگذاران هیئت‌های موتلفه اسلامی، روز یکشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰ تا ۱۲ در خبرگزاری مهر برگزار می‌شود.
 
«سه سال ستیز مرجعیت شیعه در ایران» از تالیفات مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین روح‌الله حسینیان است. این کتاب روایت‌گر وقایع و رخدادهای سال‌های ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۳ یعنی سال‌های آغازین نهضت اسلامی است. پیش‌زمینه‌های نهضت در همین سال‌ها شکل گرفت و سلسله رویدادها ازجمله رویارویی علما با لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی و مقابله با طرح آمریکایی انقلاب سفید در این سه سال منجر به شکل‌گیری مبارزات انقلابی شد.
 
چرا علما با لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی و رفراندوم انقلاب سفید مخالفت کردند؟ نقش آمریکا در تصویب این لوایح چه بود؟ زمینه و روند تصویب آن طرح‌ها چگونه شکل گرفت؟ مبارزات علما چطور ساماندهی شد؟ نقش مردم در این مبارزات چه بود؟ رخدادها چگونه به قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ ختم شد؟ و … پرسش‌هایی است که در این کتاب بدان‌ها پاسخ داده می‌شود.
 
حجت‌الاسلام حسینیان در بخشی از مقدمه می‌نویسد: «این کتاب سعی می‌کند تا این فرضیه را به اثبات برساند که علما از آن جهت با لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی و رفراندوم انقلاب سفید مخالفت کرده‌اند که خاستگاه آن را آمریکا و اجرای آن را موجب استبداد رژیم، تضعیف اسلام و ارزش‌های دینی و حاکمیت غیرمسلمانان می‌دانسته‌اند. در واقع، مبارزه سه ساله مرجعیت شیعه، ستیزی علیه استعمار آمریکا و استبداد شاه بوده است.»
 
ویژگی‌های کتاب «سه سال ستیز مرجعیت شیعه در ایران» را به طور خلاصه می‌توان چنین برشمرد:
 
- از منابع و اسناد معتبر فراوان و دست اول استفاده شده است‌.
 
- بسیاری از اغلاط تاریخی بر مبنای اسناد جدید تصحیح شده است‌.
 
- بسیاری از مشهورات تاریخی را بر مبنای اسناد و منابع به چالش می‌کشد.
 
- این کتاب ثابت می‌کند قیام مرجعیت شیعه هرگز در مقابل اصلاحات ارضی یا تقسیم‌ املاک‌ موقوفه‌ نبوده‌ است‌.
 
- این اثر با متنی روان و مستند، تمام وقایع و رویدادهای تاریخی را از مهر ۱۳۴۱ تا آبان ۱۳۴۳ بررسی کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها