یکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶
آیین رونمایی از سفرنامه عهد فتحعلی شاهی برگزار شد

آیین رونمایی کتاب «سفرنامه مقصود جهان» نوشته محمودمیرزا بن فتحعلی شاه قاجار با تصحیح، تحشیه و تعلیقات ساسان والی زاده، نویسنده و روزنامه نگار، برگزار شد. 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در این مراسم که به همکاری دانشنامه مطبوعات ایران، سایت فرهنگی گلونی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان عصر دیروز شنبه 13 دی ماه با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی و اهل قلم به صورت آنلاین برگزار شد از این سفرنامه بازمانده از عصر فتحعلی شاهی رونمایی شد.

در این برنامه دکتر محمدجعفر محمدزاده استاد دانشگاه و مدیر رادیو سراسری ایران درباره کتاب گفت: این کتاب اتفاقی مهم در حوزه سفرنامه نویسی و از آثار قابل توجه در خصوص نثر دوره قاجار است که مصحح به طور موسع توانسته است ظرائف آن را نشان دهد.

محمد حنیف نویسنده و عضو هیات دوران جایزه جلال نیز در این وبینار تصویری گفت: تسلط مصحح به زبان و ادبیات فارسی و آشنایی با جغرافیای کتاب توانسته است اثری موفق را پدید آورد. 

در ادامه پیام تصویری غلامرضا عزیزی، رئیس پژوهشکده اسناد کتابخانه ملی ایران پخش شد و سپس حسین مهرداد، استاد دانشگاه، به بررسی ویژگی‌های کتاب پرداخت و گفت: حمایت از چنین کتاب هایی باعث حفظ و احیای تاریخ و فرهنگ تمدنی ایران می‌شود.

مجتبی مقدسی پژوهشگر و ویراستار برجسته کشور نیز در این وبینار با بیان دشواری‌های تصحیح نسخ خطی، تصحیح کتاب مقصود جهان را اثری فاخر و ماندگار خواند و از مسئولان فرهنگی خواست تا با حمایت از میراث مکتوب برای احیای نسخ خطی تلاش جدی صورت بگیرد. در این وبینار که با مدیریت رسانه ای سایت فرهنگی گلونی انجام شد، همچنین پیام استاد سیدفرید قاسمی پژوهشگر نامی حوزه مطبوعات قرائت شد.

احمدحسین فتایی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان نیز، ضمن تسلیت فرارسیدن سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: این کتاب به عنوان یک سرمایه ارزشمند از میراث فرهنگی و اجتماعی حائز اهمیت بوده و می‌تواند در انتقال پیشینه تاریخی لرستان به نسل آینده مؤثر واقع شود.   

فتایی تصریح کرد: سفرنامه مقصود جهان اثری مستقل و مفصل در جغرافیای لرستان است که در دوره فتحعلی شاه قاجار تحریر شده و با نثری زیبا و همچنین دقت در جزئیات، شگردهای توصیفی و مردم شناسی و توجه به فرهنگ عامه، تصویری شفاف از هندسه فرهنگی عصر قاجار را به دست می‌دهد.

ساسان والی زاده، مصحح کتاب سفرنامه مقصود جهان نیز در این آیین با بیان مختصات کتاب مقصود جهان گفت: فرهنگ ما به ازای همه معادلات و تولد هر کتاب اتفاقی مهم در حوزه فرهنگ است.

والی زاده همچنین گفت: بازکاوی نثر قاجاریه و بیان مختصات آن از امتیازات کتاب است که می تواند الگویی برای بررسی سایر سفرنامه ها و آثار منثور دوره قاجار باشد.

نیازی معاون فرهنگی ارشاد لرستان هم با بیان اینکه لرستان در سه ماهه نخست سال جاری در حوزه چاپ کتاب جزو 5 استان برتر کشور بوده است، به برخی فعالیت‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان از اصحاب فرهنگ  اشاره کرد و گفت: هنرمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه استان علی رغم مشکلات اقتصادی موجود و تعطیلی‌ها و خساراتی که با شیوع بیماری کرونا دامن گیر حوزه‌های مختلف از جمله فرهنگی و هنری شد، به خوبی نقش خود را ایفا کرده و از راهکارهای مختلف از جمله ظرفیت فضای مجازی برای ارائه اثر به خوبی استفاده کرده‌اند. 
در این آیین همچنین از خدمات اجتماعی دکتر سیاوش کورانی فر تقدیر و کتاب مقصود جهان به ایشان تقدیم شد.

در ادامه این مراسم و به صورت همزمان در خرم آباد و تهران از کتاب «سفرنامه مقصود جهان» نوشته محمودمیرزا بن فتحعلی شاه قاجار با تصحیح، تحشیه و تعلیقات ساسان والی زاده، نویسنده و محقق لرستانی، رونمایی شد.

کتاب سفرنامه مقصودجهان در 300 صفحه توسط انتشارات سفیر اردهال به قیمت 60 هزارتومان به چاپ رسیده و در اختیار علاقه مندان به فرهنگ و تاریخ قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها