شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۵
نمایشگاه کتاب‌ مجازی به همت وزارت‌ ارشاد برپا می‌شود

مدیرعامل موسسه «فراگیر» وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برپایی نمایشگاه کتاب مجازی در سال جاری خبرداد و تاکیدکرد این رویداد جایگزین نمایشگاه کتاب تهران نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به نقل از پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو در پی ادغام سه موسسه «بنیاد شعر و ادبیات داستانی»، «نمایشگاه‌های فرهنگی ایران» و «خانه کتاب» در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایوب دهقانکار، به‌عنوان مدیرعامل انتخابی برای این موسسه تجمیعی، نامگذاری برای این نهاد را بر عهده اعضای هیات امنا، دانست و افزود: قرار بود یکشنبه هفته گذشته جلسه حضوری هیئت امنا برگزار شود ولی با توجه به شرایط کرونایی امکان برپایی جلسه حضوری میسر نشد.

وی در برنامه «تقاطع فرهنگ» با بیان این مطلب افزود: آنچه هم اینک بر سر زبان‌ها افتاده، به‌عنوان موسسه «فراگیر» نامیده می‌شود، ولی قاعدتا این نام موقت بوده و جایگزینی خواهد داشت.

دهقانکار، همچنین در رابطه با این تغییر و تحولات در وزارت ارشاد گفت: فرایند ساماندهی موسسات قریب سه سال در دست بررسی بود و ضمن نقد و بررسی‌های متعدد، در بهمن۹۸ به‌صورت جدی مطرح شد.

این فعال حوزه فرهنگ با بیان اینکه فرایند ادغام دفعتا و یک‌باره صورت نگرفت، گفت: عده‌ای تصور می‌کردند این فرایند در سال پایانی دولت طبیعی نباشد اما آنچه امروز شاهد بودیم، از سه سال گذشته کلید خورده است.

دهقانکار ضمن قدردانی از نظرات موافق و مخالف و تاکید بر مثبت بودنِ هشدارها در راستای کاهش آسیب‌های احتمالی در این مسیر اظهار کرد: این سه موسسه تا حد بسیار زیادی فعالیت‌هایی به هم پیوسته و موازی‌کاری داشتند و امیدواریم با فرایند هم‌افزایی، شاهد خروجی مثبت در حوزه فرهنگ و کتاب و ادبیات باشیم.

این مقام مسئول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با تعیین تکلیف مراسم «جوایز» و دیگر فعالیت‌های سابقه‌دار هر یک از موسسات ادغام شده، گفت: معتقدیم ثبات و تغییر فی‌النفسه ارزشمند نیست و در حقیقت ثباتی نیکوست که فعالیت‌های مثبت را ادامه داده و تغییری خوبست که منجر به ایجاد فعالیت‌های مثبت شود.

دهقانکار با بیان این مطلب افزود: آن دسته از فعالیت‌هایی که جامعه نشر و حوزه کتاب از آن رضایت داشتند، حفظ خواهد شد و با قوت بیشتر ادامه خواهد یافت.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره پیش‌بینی‌ها برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در سال جاری به رادیو گفت‌وگو گفت: تلاش داریم نمایشگاه مجازی برپا شود و از تجربیات تیم فنی برای شکل گیری این رویداد مجازی بهره برده‌ایم.

دهقانکار افزود: در سال ۹۹ حتما یک نمایشگاه مجازی خواهیم داشت اما این رویداد جایگزین نمایشگاه کتاب تهران نخواهد بود.
 
این مدیر حوزه فرهنگ و ادبیات کشور در بخشی دیگر از این برنامه رادیویی اظهار کرد: اصنافی که دارای کد کارگاهی بودند، لیست خود را ارائه و ما آن را تحویل دولت دادیم. همچنین لیست مخاطبان وزارت ارشاد مانند یک نویسنده یا ناشر مستقل، اخیرا به دولت ارائه شده‌است و در صدد هستیم حقوق این صنوف ضایع نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها