چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۶
یادداشت‌های روزانه ناصرالدین شاه قاجار را با دست خط خودش بخوانید

یکصد و چهلمین نشریه الکترونیکی بهارستان از سوی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران منتشر شد. در این شماره یادداشت‌‌های روزانه ناصرالدین شاه قاجار با دست خط خود شاه صاحبقران آمده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی و اطلاع‌رسانی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، شاید نیم قرن سلطنت طبع شاه صاحبقران قاجار را به گونه‌ای شکل داده بود که وی دستی هم بر نوشتن و هنر داشته باشد و حتی مثل برخی از امروزی‌ها، یادداشت‌های روزانه بنویسد؛ یادداشت‌هایی که در تازه‌ترین شماره نشریه الکترونیکی بهارستان می‌توانید با دست خط خود شاه صاحبقران آنها را بخوانید.






در تازه‌ترین ماهنامه الکترونیکی این موسسه «روزنامه قبله عالم» منتشر شد. این روزنامه در حقیقت یادداشت‌های ناصرالدین شاه قاجار در سنوات مختلف است که به روز بوده و به وقایع اتفاقیه روزمره چه جزئی و چه مهم می‌پردازد و جالب این است که هیچ نکته کوچکی را از قلم نمی‌اندازد.

تا کنون این یادداشت‌ها در جایی به چاپ نرسیده و برای نخستین‌بار است که از سوی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران منتشر می‌شود. در شماره‌های بعدی نیز بخش‌های دیگر این یادداشت‌ها ارائه خواهد شد. نقاشی‌های این شاه قاجار نیز در بخش دیگری از بهارستان شماره 140 آورده شده است.







در بخشی از این یادداشت‌ها آمده است: «این کاغذها را با بعضی اشیاء دیگر پسر قاسم خان والی گیلان که چندی در پاریس بود و چندی است در گیلان بود و چندی است به طهران آمده است روز چهارشنبه 8 شهر رمضان‌المبارک در دیوانخانه طهران در تالار خروجی به توسط یحیی خان به حضور آورد. و حالا که این کاغذ می‌نویسم روز جمعه11 شهر رمضان است پنج ساعت و 20دقیقه کم به وقت مانده. در اطاق شکل خانه دیوانخانه جنب تالار خروجی می‌نویسم روی نیمکت نشسته‌ام. علیرضاخان قلمدان و دوات مرصع کثیفی نگاه داشته است. علیرضاخان کلیچه ترمه لاکی زیرسنجابی پوشیده است قبای برک. آقارضای عکاس باشی نشسته است کتاب قمارخانه محمدامین می‌خاند. «جزء کشهای» اندرون که روزنامجات و کاغذهای قدیم در میان آنهاست در زمین است. بخاریها می‌سوزد. هوا به شدت ابر و گرفته است. چند روز است ابر است حالها کم مانده است خفه شود بسیار بسیار هوای دلگیر دلتنگی است. بخاریها می‌سوزد و پریشب برف زیادی آمد. صحراها همه سفید است.»

معرفی نخستین نشریه زنان در کشور به نام «دانش» که به مدیریت و صاحب امتیازی دکتر کحال دختر یعقوب جدیدالاسلام همدانی در 10 رمضان سال 1328ق، در «مطبعه شرقی» منتشر شد در شماره جدید بهارستان آمده است.
 
آلبوم تصاویر بازدید ملکه انگلیس از ایران در اسفند 1339 و تاریخچه‌ای از دیدار شاهان ایران با ملکه‌های انگلستان را در «به روایت تصوی» ملاحظه خواهید کرد. نخستین اجلاس سران کشورهای اسلامی اهداف و دستاوردهای آن نیز بخش دیگری از تازه ترین شماره نشریه الکترونیکی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها