چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰
تعارضات اندیشه‌ای و عملی طالبان آشکار می‌شود

«طالبان؛ خاستگاه و مبانی فکری» عنوان اثری از مازیار کریمی‌حاجی خادمی است که با نگاهی به پیشینه این گروه سیاسی، تعارضات و تقابل‌های اندیشه‌ای و عملی آن‌ها را آشکار می‌کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در کتاب «طالبان؛ خاستگاه و مبانی فکری» با بررسی دیدگا‌ه‌ها و تفکرات طالبان به تضادهای چشمگیری میان شعارها و فعل آن‌ها برمی‌خوریم؛ طالبان به زعم خود درپی تشکیل خلافت اسلامی به سبک خلفای راشدین بودند و «ملا عمر» رهبر خود را امیرالمومنین می‌خواندند و همواره در بخشنامه‌ها و اعلامیه‌های دینی و سیاسی خود به آیات قرآن استناد می‌کردند که با بررسی مضامین آن‌ها درخواهیم یافت این افراد از بصیرت دینی لازم برخوردار نبودند و مقتضیات زمان را در نظر نمی‌گرفتند. 

در این میان با توجه به سیاست خاص طالبان در قبال زنان و مسایل اجتماعی و به ویژه وسایل ارتباط جمعی، تحلیل‌های گوناگونی درباره طالبان صورت می‌گیرد که بعضا در تقابل و تضاد با یکدیگرند.

مولف در نخستین بخش کتاب به بررسی اندیشه سیاسی، رهبری و تشکیلات طالبان و بخش دوم ضمن بیان سیر تاریخی مبانی کلامی اندیشه طالبان به نقد و بررسی مبانی کلامی اندیشه آن‌ها پرداخته است. بخش سوم به گروه‌ها و جریان‌های سیاسی ـ مذهبی موثر در تفکر طالبان اشاره دارد که با حمایت‌های مادی و معنوی، در واقع منشا اصلی پیدایش مبانی فکری طالبان بودند.

بخش آخر کتاب نیز به تاثیرپذیری تفکر طالبان از نظام فکری و اجتماعی قومیت پشتون اختصاص دارد و در پایان نتایج حاصل از این پژوهش ارایه شده‌است.

كتاب «طالبان؛ خاستگاه و مبانی فکری» را سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با شمارگان دو هزار نسخه در 230 صفحه رقعی، به بهاي 9 هزار تومان منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها