شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۵
عبدالکریمی: هایدگر معلم تفکر آینده ایران است

بیژن عبدالکریمی، پژوهشگر حوزه فلسفه غرب و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد تهران شمال، با اشاره به چگونگی ورود تفکر هایدگر به ایران، این فیلسوف را به‌ عنوان معلم تفکر آینده در ایران دانست.-

دکتر عبدالکریمی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، از انتشار کتابش با عنوان «ﻫﺎﻳﺪﮔﺮ در اﻳﺮان؛ نگاهی به زندگی، آثار و اندیشه‌های سید احمد فردید» خبر داد و گفت: در این کتاب نحوه ورود اندیشه‌های هایدگر به ایران و تاثیر آن بر اندیشمندان ایرانی بررسی شده است. ضمن آن‌که در این مکتوب علت گرایش یا مخالفت با آرای هایدگر در ایران نیز به شکلی تحلیلی ارایه شده است.

این عضو هیات علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با اشاره به نقش مرحوم فردید در هایدگرپژوهی در ایران،‌ گفت: مولفه اخیر در این کتاب به‌شکلی دقیق بررسی شده است. ضمن آن‌که این اثر به‌نوعی ‌دنبال پاسخ‌گویی به تناقضات و تعارضاتی است که درباره هایدگر وجود دارند.

عبدالکریمی ادامه داد: افکار هایدگر اهمیت زیادی دارد، چراکه از یک نظر در حوزه تفکر در ایران تاثیر داشته و از سوی دیگر، این اثرگذاری از سوی مرحوم فردید مطرح شده است.

وی افزود: تصور می‌کنم مسیر تفکر آینده ایران تا حد بالایی از تفکر هایدگر متاثر خواهد بود. به بیان دیگر، این فیلسوف، معلم تفکر آینده بود. بنابراین از این نظر معلم تفکر ما ایرانیان نیز هست.

این پژوهشگر حوزه فلسفه غرب در پایان گفت: کتاب هایدگر در ایران، موضوعات و مباحث جدیدی را درباره هایدگرشناسی در ایران بیان می‌کند.‌ همچنین با توجه به این‌که مرحوم فردید نخستین مفسر هایدگر در ایران بود، بسیاری از مباحثی که در این کتاب طرح شده‌اند، بر محور مرحوم فردید می‌چرخند و بسیاری از حاشیه‌‌ها درباره او را نیز از میان می‌برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط