سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۳
بررسی سیر تحول غزل در «سخن دیگر غزل»

«سخن دیگر غزل» عنوان اثری پژوهی در زمینه بررسی آخرین تحولات ساختار و محتوای غزل در 20 سال گذشته به کوشش مهدی زارعی است که از سوی انتشارات سوره مهر مراحل انتشار را طی می‌کند. به گفته مولف در این کتاب تازه‌ترین تعاریف برای غزل امروز آمده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، زارعی درباره این کتاب گفت: در کتاب «سخن دیگر غزل» با حجمی در حدود 300 صفحه آخرین تحولات ایجاد شده در ساختار و محتوای غزل معاصر به گونه‌ای تحلیل و بررسی شده است. همچنین دسته‌بندی‌ها یا تعاریفی‌ که برای غزل امروز صورت گرفته و این‌که هر غزل زیر مجموعه کدام گروه جای می‌گیرد، در این توضیحات آمده است. 

وی در ادامه توضیح داد: از سوی دیگر در این اثر به نوآوری‌هایی که در غزل امروز رخ داده است، اشاره‌ای داشته‌ و تکنیک‌های ارایه شده در هر یک از انواع غزل‌ها را بررسی کرده‌ام.

زارعی با تاکید بر بررسی تحول غزل طی 20 سال گذشته و از نظر تکنیکی، توضیح داد: همچنین در این بررسی‌ها به این موضوع پرداخته‌ام که قالب غزل در این سال‌ها از نظر معنایی و محتوایی تا چه حد گسترده شده است؛ به عبارت دیگر چه مضامینی به این قالب افزوده شده است.

وی افزود: برای مثال اگر یک مضمون ویژه پیش‌تر در قالب غزل سابقه موردی داشته، امروزه به یک ویژگی سبکی تبدیل شده است. 

این شاعر درباره مدت زمانی که برای انجام این پژوهش صرف کرده است، گفت: این کتاب طی یک سال و با توجه به مجموعه‌های منتشر شده غزل معاصر از سال 1370 تا 1390 تدوین شده است.

وی در پایان یادآور شد: کتاب با مقدمه‌ای مفصل‌ درباره قالب غزل، تاریخچه آن و تحول‌های صورت گرفته در این قالب در گذشته نیز همراه شده است.

زارعی، متولد 1355 تهران و کارشناس‌ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی است.

«این سنگ قبر کادوی روز تولدت»، «آخرین دقیقه‌های آخرالزمان»، «شب منظومه‌ها» (گردآوری غزل‌های شاعران جوان کرج) و «با یک شناسنامه بی‌اسم» (مجموعه شعر – داستان) عنوان دیگر آثار منتشر شده این شاعر هستند.

همچنین سومین‌‌و‌چهارمین مجموعه شعر زارعی با عنوان‌های «راز مگوی مرد غزل‌گو» و «آسمان به روایت پرنده بی‌پر» در دست انتشار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط