شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۲
«نوروز و فلسفه هفت‌سین» به‌چاپ چهاردهم رسید

کتاب «نوروز و فلسفه هفت‌سین» نوشته محمدعلی دادخواه جشن باستانی نوروز و آداب و آیین‌های سفره هفت‌سین را بررسی می‌کند. این کتاب به نشانه‌شناسی نمادهای هفت‌سین و چرایی و چگونگی این امر در ایران پرداخته است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، چاپ چهاردهم کتاب «نوروز و فلسفه هفت‌سین» به‌قلم محمدعلی دادخواه، خواننده را به ژرف‌کاوی و رازیابی تک‌تک سین‌ها فرا می‌خواند که هر یک از این نمادهای بزم و رزم ایرانی بر این انگیزه بر خوان نوروزی راه می‌یابند و سرانجام فلسفه زندگی را برای ما باز می‌گویند.

این کتاب درباره فلسفه سفره هفت‌سین و هر کدام از نمادهایی که بر آن گذاشته می‌شود، همچنین نشانه‌شناسی این نمادها و چرایی حضورشان بر سفره هفت‌سین سخن می‌گوید. در بخش‌های دیگری از کتاب فلسفه و آداب چهارشنبه‌سوری، سیزده به‌در و دیگر روزهای نوروز توضیح داده شده است.
 
در بخشی از کتاب آمده است: «در زمانه نو زمزمه پنهانی، ترانه بیداری را می‌خواند و پرنده در کام خود بایدهای زندگی را در درون خویش حس می‌کنند که باید برخیزی، بسازی و جهان را نو کنی. بذر حیات در کوه و دشت و کوی و خانه و کاشانه پاشیده شده است باران باریده، همه جا را شسته و زمین رفته، آغوش برگشوده تا تیزی سنگ را به صیقل آب صاف سازد. نوروز آمده است.»

كتاب «نوروز و فلسفه هفت‌‌سين» که در سال‌های گذشته از سوی ناشران مختلف منتشر شده بود، این‌بار نیز با ویرایشی جدید به‌چاپ رسیده است. این کتاب در پاسخ به پرسش همیشگی درباره تاريخ ایران‌زمين و دانستن چرایی و انگيزه‌ گستردن خوان نوروزی است. 

در بخش‌های دیگر کتاب درباره هفت‌سین، هفت‌شین و هفت‌میم صحبت شده و به دلیل اهمیت عدد هفت میان ملت‌های مختلف پرداخته است. پس از آن نیز تاثیر نوروز در تمدن ایرانی و اهمیت سنجد، سیب، سبزه، سماق، سمنو، سیر و سرکه بیان می‌شود.

در بخشی از کتاب درباره فلسفه نمادهای سفره هفت‌سین نوشته شده است: ««سنجد»، گام نخست سفره هفت‌سين به نشانه ورود به سرزمين خرد و ندای خردگرايی و دعوت به عقل است. گام دوم، «سيب»، راهيابی به شهر سلامتی و نماد صحت، سلامت شخص و جامعه است، سومين قدم، «سبزه» رسيدن به ساحل ايثار و مفهوم آن صلای از خودگذشتگی و ايثار است. پايه چهارم «سمنو»، دست‌يابی به خانه توانایی و نيايش قدرت و مبارزه با ضعف است. گام پنجم، «سير»، نماد و نشانه مناعت طبع كه شايسته است انسان همواره با قناعت بر جهان بنگرد. شاخه ششم، «سركه»، نماد پذيرش ناملايمات و پذيرش واقعيت‌های حيات است و گام هفتم، «سماق»، نماد و نشانه صبر، بردباری و شرط دست‌يابی به پيروزی و نشستن بر اريكه كاميابی، مبارزه و مقاومت است.»

چاپ چهاردهم کتاب «نوروز و فلسفه هفت‌سین» نوشته محمدعلی دادخواه در 500 صفحه و بهای 27 هزار تومان از سوی انتشارات موسسه فرهنگی هنری کساکاوش راهی بازار کتاب‌های نوروزی شده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها