دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
تغيير نام رشته كتابداری مهم‌ نيست، محتوا بايد مناسب‌سازی شود

محسن زين‌العابديني، بازرس انجمن كتابداري و اطلاع‌رساني ايران معتقد است تغيير نام، تاثيري بر جايگاه كتاب و ارتقاي كتابداری ندارد و آنچه مهم‌ است، تلاش برای افزایش محتواي اين رشته است که بايد براساس نياز‌هاي جامعه و همچنين فناوري باشد.-

زين‌العابديني در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين‌كه بايد جايگاه كتاب در جامعه امروز ايران و جهان را پيدا كرد، عنوان كرد: محتواي رشته كتابداري بايد به‌روزرساني شود و شكل‌هاي جديدي براي عادت به مطالعه بر اساس نياز‌هاي جامعه و استفاده از روش‌هاي نوين مطالعه  ارايه شوند.

وي با تاكيد بر اين‌كه بايد ديد «جايگاه كتابداري در حال و آينده دنياي پيشرفت و تكنولوژي جهان  كجاست؟» اظهار كرد: بايد بررسي شود تغییر نام رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی چه تحولي بر سطح دانايي، اطلاع‌رساني و آگاهي مردم از نظر كتابخواني به‌وجود مي‌آورد. 

استاديار مركز اطلاعات و مدارك علمي كشاورزي با بيان اين‌كه رشته كتابداري و اطلاع‌رساني از نظر تئوريك و نظري همسنگ دنياي علم حركت مي‌كند، عنوان كرد: جامعه ما در حوزه عمل و عادت به كتابخواني دچار مشكل است اما از نظر كاركردي، علمي و پژوهشي عقب‌ماندگي ندارد.

زين‌العابديني با بيان اين‌‌كه ایجاد عادت به مطالعه بايد از شكل فردي، به جامعه تسری داده شود، اظهار كرد: مديران و مسوولان فرهنگي و در سطح پايين‌تر اين هرم، استادان دانشگاه، معلمان و مديران اداره‌ها، بايد تصميم‌گيري‌هاي خرد و كلان خود را بر اساس پژوهش و مطالعه انجام دهند.

وي با بيان اين‌كه دغدغه معاش نبايد حوزه فرهنگ را تهديد كند، عنوان كرد: انديشه، تفكر، هنر، انديشه‌ورزي و همچنين كتابخواني و عادت به مطالعه از سوي كتابدارن و اهالي فرهنگ بايد با رفع نياز‌هاي اساسي از سوي اين قشر و اهالي فرهنگ همراه باشد تا تحولي در ارتقای فرهنگ جامعه ايجاد كند. 

این دكتراي علوم كتابداري و اطلاع‌رساني درباره سرانه مطالعه و توجه به اين آمار از نظر كاربردي گفت: كيفيت مطالعه مهم است و آمار كمي تاثيري بر تحول جامعه و عادت به مطالعه ندارد اما ارزشگذاري به فرهنگ مطالعه و كتابخواني بايد در زندگي شهري، اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و سياسي افراد نمود داشته باشد.

استاديار مركز اطلاعات و مدارك علمي كشاورزي ادامه داد: بايد ديد جامعه بر اساس كيفيت سرانه مطالعه به كدام سمت حركت مي‌كند و به همين دليل است که معتقدیم كتابداران بايد كتابخوان و آگاه باشند. 

زين‌العابديني در پایان اظهار كرد: ممكن است كسي يك جمله از كتابي را بخواند و متحول شود اما صد صفحه از همان كتاب را فرد ديگري مطالعه كند و هيچ تاثيري بر وي نگذارد، به همين دليل تحول و ميزان بازخورد اجتماعي كتابخواني در عمل و در جامعه بايد بررسي شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها