یکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۹
«خورشید کربلا» از جایگاه سالار شهیدان در منابع اهل سنت می‌گوید

پورامینی از نگارش کتابی با عنوان «خورشید کربلا؛ سیمای امام حسین(ع) و نهضت حسینی در منابع اهل سنت» خبر داد و گفت: این کتاب را با نگاه تقریبی در حوزه وحدت میان مسلمین تالیف کردم. این اثر با بیانی روشن مرزبندی‌ها را مشخص می‌کند._

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدامین پورامینی، محقق و نویسنده حوزه تاریخ و سیره در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به این که قرار است این اثر در آستانه ماه محرم و ایام سوگواری سومین پیشوای شیعیان منتشر شود اظهار کرد: متن کتاب «خورشید کربلا» با بحث و بررسی سیاست‌های اجرایی دشمنان اهل‌بیت(ع) آغاز می‌شود و در ادامه به احترام اهل سنت نسبت به امام حسین(ع) می‌رسد و به ذکر نمونه‌ می‌پردازد.

نویسنده کتاب «الایام الشامیه من عمر النهضة الحسینیة» مبحث اصلی کتابش را تبیین جایگاه امام حسین(ع) در منابع اهل سنت عنوان کرد و گفت: برای بررسی این موضوع به مهم‌ترین مکتوبات و منابع اهل سنت نظیر صحیح بخاری، صحیح مسلم، سنن ابن ماجه، سنن ترمزی، مستدرک حاکم نیشابوری، معجم طبرانی و مسند ابو یعلی مراجعه کردم، البته در کتابنامه بیش از یکصدو بیست کتاب آمده است که این کتاب‌ها از منابع اهل سنت و شیعه و در حوزه تاریخ، حدیث و تفسیرند.

نویسنده حوزه فقه و اصول معتقد است: وقتی جایگاه امام حسین(ع) نزد رسول خدا(ص) که مورد اتفاق همه مسلمانان جهان است، مشخص شود موقعیت امام برای همه مسلمین محرز می‌شود و مشخص خواهد شد که افرادی که در برابر ایشان ایستادند در حقیقت در برابر رسول خدا(ص) قرار گرفته‌اند. این کتاب یادآور می‌شود که دفاع از امام حسین(ع)، دفاع از پیامبر(ص) و جنگ با امام، جنگ با رسول خداست. در این بیان مرزبندی‌ها مشخص می‌شوند و معلوم می‌شود که اگر کسی با امام حسین(ع) باشد، پیرو پیغمبر(ص) است.

نویسنده کتاب «المروی من کتاب علی(ع)» درباره ویژگی‌های خاص «خورشید کربلا» گفت:‌ این اثر با نگاهی تقریبی می‌کوشد سالار شهیدان را از دایره بحث شیعی خارج و به عنوان شخصیتی معرفی کند که مورد اتفاق همه مسلمانان است. با این توصیف مخاطبان درمی‌یابند که عزاداری امام حسین(ع) دیگر مختص شیعه نیست و متعلق به همه مسلمانان است.

این نویسنده و محقق حوزه ادیان و مذاهب با تاکید بر رویکرد تقریبی و وحدت محور این اثر مباحثی مانند مقتل‌نگاری را از جمله بخش‌های کتابش خواند و افزود: در این اثر به مسایلی درباره یزید نیز در واقعه کربلا توجه شده؛ چرا که پس از این رخداد غم‌انگیز تاریخی، برخی از طرفداران یزید سعی کردند از او سلب مسوولیت کنند. همچنین به نقش امام زین‌العابدین(ع) پس از واقعه عاشورا توجه کردم و یادآور شدم که ایشان با بیان خود چگونه دشمنان را خلع سلاح کردند.

قرار است نخستین چاپ کتاب «خورشید کربلا؛ سیمای امام حسین(ع) و نهضت حسینی در منابع اهل سنت» را مرکز تخصصی تربیت محقق مذاهب اسلامی قم تا 20 روز آینده منتشر کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها