شنبه ۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۹
پژوهشی در شعر و اندیشه عارف قزوینی کتاب می‌شود

باقر صدری‌نیا، دانشیار دانشگاه تبریز، از تالیف کتاب «فراز و فرود، زندگی، شعر و اندیشه عارف قزوینی» خبر داد. به گفته وی، این کتاب با رویکردی تحلیلی به زندگی، اندیشه و شعر عارف، از شاعران دوران مشروطه می‌پردازد.-

صدری‌نیا در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره کتاب «فراز و فرود، زندگی، شعر و اندیشه عارف قزوینی» توضیح داد: این کتاب به ارایه بحث‌هایی در زمینه فراز و فرودهای زندگی عارف قزوینی، شعر و اندیشه او اختصاص دارد.  البته تا دو ماه دیگر ویرایش نهایی کتاب به پایان می‌رسد. هرچند هنوز ناشر نهایی این کتاب مشخص نشده است.

وی ادامه داد: این کتاب دارای چهار بخش است. بخش نخست زندگی عارف قزوینی را به شیوه‌ای تحلیلی بررسی می‌کند. در بخش دوم به اندیشه عارف و به‌ویژه ناسیونالیزم در شعر عارف پرداخته‌ام. بخش سوم فراز و فرودهای شعر عارف را بررسی می‌کند و در بخش پایانی منتخبی از اشعار عارف قزوینی ارایه شده است.

این مدرس دانشگاه درباره منابعی که در تدوین این اثر پژوهشی به‌کار گرفته است، گفت: در تدوین این اثر تمامی منابع موجود درباره عارف قزوینی، شعر، نوشته‌ها و یادداشت‌های وی استفاده کرده‌ام. برخی از این منابع به زبان فارسی و برخی دیگر متعلق به ترکی عثمانی‌اند.

وی یادآور شد: این کتاب یک مجلد از سلسله کتاب‌هایی است که در نظر دارم درباره شاعران دوران مشروطه و ویژه شعر، اندیشه و زندگی این شاعران، البته با رویکردی تحلیلی تالیف و منتشر کنم.

صدری‌نیا در پایان افزود: پیش‌تر هم در پایان‌نامه دوره دکترایم به موضوع شعر و شاعران مشروطه پرداخته بودم و این کار در حقیقت ادامه همان طرح پژوهشی، البته با رویکرد تحلیلی و به صورت مفصل‌تر است.

باقر صدری‌نیا متولد سال 1342 و دانشیار دانشگاه تبریز است.

«فرهنگ ماثورات متون عرفانی»‏‫ (مشتمل بر احادیث، اقوال و امثال متون عرفانی فارسی)، ترجمه «اندیشه سیاسی معتزله» (نوشته نجاح محسن)، ترجمه «تاریخ عرب قبل از اسلام» (نوشته عبدالعزیز سالم) و ویراستاری علمی و ادبی «الایام و اللیالی و اللیالی و الشهور» از آثار منتشر شده این پژوهشگرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط