چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۸۶ - ۱۱:۵۴
«زير‌اندازهاي ارمني باف ايران» در قاب تصوير مي‌نشيند

«زيراندازهاي ارمني باف ايران» عنوان كتابي است كه با هدف بررسي ارزش تاريخي نقش ‌ زيراندازهاي ارمني، به همت مايرني هواساپيان گردآوري شده و از سوي انتشارات تاريخ ايران منتشر مي‌شود.

دكتر منصوره اتحاديه، مدير انتشارات تاريخ ايران به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: اين كتاب به زيراندازهايي كه به لحاظ تاريخي ارزشمند است مي‌پردازد و بافت، گره‌ها، طرح‌ها و نقش‌هاي قالي و زيرانداز را از ديدگاه تاريخي بررسي مي‌كند.

وي افزود: امروزه تصويري از اين نوع فرشها و زيراندازها در دسترس نيست و مايرني هواساپيان رساله كارشناسي ارشد خود را به اين بافتهاي تاريخي اختصاص داده است.

مدير انتشارات تاريخ ايران خاطرنشان كرد: در اين كتاب انوع بافتها، گره‌ها، طرحها و نقشهاي قالي كه از ديدگاه فني بسيار ارزشمندند بررسي و به خوانندگان علاقه‌مند عرضه مي‌شود.
 
وي افزود: زيراندازهاي ارمني باف بيشتر در خانواده‌هاي ارمني بافته شده و به ساليان بسيار كهن برمي‌گردد و امروزه تصويري از اين نقشها در دسترس نيست.

اتحاديه يادآور شد: اين پژوهشگر ارمني به جمع‌آوري تصوير اين زيراندازها پرداخته و با تحقيقات خود نوع بافتها، گره‌ها، رنگها و طرحها را بررسي كرده و به رشته تحرير درآورده است.

وي افزود: اين زيراندازها از ديدگاه تاريخي ارزشمندند و نبايد به فراموشي سپرده شوند. هواساپيان با گردآوري اين مجموعه اين نقشها را زنده كرده است.

مدير انتشارات تاريخ ايران افزود: اين كتاب با تصويرهاي زيبايي از نقش زيراندازها تزئين شده كه به زودي در دسترس علاقه‌مندان و پژوهشگران قرار مي‌گيرد.

مايرني هواساپيان در رشته صنايع دستي به تحصيل پرداخت و از آنجا كه به فرش و ديگر دست‌بافت‌ها علاقه‌مند بود موضوع پايان‌نامه كارشناسي ارشد خود را به بررسي زيراندازهاي ارمني باف ايران اختصاص داد و چندين كتاب در اين زمينه با عناوين «قالي‌هاي ارمني» از انتشارات اتحاديه‌هاي گمرك در ارمنستان، «گليم ارمني» تأليف ماينا قازاريان و «گليم ارمني» تأليف سريك داوديان را ترجمه كرده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط