دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۸۶ - ۱۳:۱۳
«دستبافته‌هاي سوادكوه» تاليف شد

كتاب «دست‌بافته‌هاي سوادكوه» به كوشش مصطفي رستمي به رشته تحرير درآمد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، مصطفي رستمي، عضو هيات علمي دانشگاه مازندران با بيان اين مطلب گفت: هدف از تأليف اين كتاب، احياي هنرهاي سنتي، توسعه فرهنگي حوزه درياي خزر و انتقال و گسترش آن به سرزمين‌هاي ديگر است.

وي افزود: بسياري از هنرهاي سنتي و بومي استان مازندران يا به دست فراموشي سپرده شده و يا در حال فراموشي‌اند.

رستمي اظهار داشت: هنر‌هاي سنتي مازندران به دليل شناخت ناكافي و برخورد علمي و هنري با آنها از كيفيت مطلوب فاصله گرفته و به همين دليل ضرورت تحقيق و پژوهش در اين حوزه بيش از پيش احساس مي‌شود.

عضو هيات علمي دانشگاه مازندران به نقش موثر اين صنعت در توليد ناخالص ملي و صادرات غير نفتي اشاره كرد و گفت: رويكرد علمي و پژوهشي در زمينه صنايع دستي بسيار اندك است.

وي همچنين تصريح كرد: پژوهش در زمينه دست‌بافته‌هاي سوادكوه در قالب تحقيقاتي گسترده‌ بوده كه حاصل آن تأليف چندين كتاب و مقاله است. 

رستمي كتاب دست‌بافته‌هاي سوادكوه را يكي از بخش‌هاي طرح اجرايي پژوهشي ناميد و اظهار داشت: اين پژوهش مي‌تواند عامل موثري براي جبران نارسايي‌هاي موجود در اين بخش و همچنين تشويق و ترغيب بيشتر محققان‌، هنرمندان و هنردوستان باشد.

وي در توضيح نتايج تحقيقات خود خاطر نشان كرد:‌ آنچه امروز در دست‌بافته‌هاي سنتي سوادكوه مشاهده مي‌شود نتيجه خواست، سليقه، انديشه و خلاقيت مردم گذشته منطقه بوده كه در طول هزاران سال از روابط اجتماعي و تاثيرپذيري اقوام و فرهنگ‌هاي مختلف سينه به سينه به وجود آمده و به زمان كنوني انتقال يافته است.

عضو هيات علمي دانشگاه مازندران نقطه نخستين بسياري از فنون بافت‌هاي سنتي منطقه را در مرحله روابط و مهاجرت‌هايي كه در منطقه يا مناطق ديگر داشته‌اند دانست و ابراز اميدواري كرد: كتاب دست‌بافته‌هاي سوادكوه گامي موثر در راستاي ثبت گنجينه‌‌هاي پنهان مازندران باشد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط