دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۳
«خانه درختی» جهانگیریان در کتابفروشی‌ها نمایان شد

رمان «خانه درختی» اثر عباس جهانگیریان که به تازگی منتشر شده، در حوزه ادبیات بزرگسال و درباره زندگی هنری یک عکاس است. به باور نویسنده، که این کتاب را براساس دوران نوجوانی خود نوشته است، دخالت ندادن کودکان و نوجوانان در مسایل سیاسی و خوب و شاداب سپری شدن این دوره، می‌تواند ضامن سلامتی روانی دوران‌های دیگر زندگی باشد._

جهانگیریان به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: این رمان در واقع زندگینامه خودنوشت من است و من آن را براساس خاطرات خودم از دوران نوجوانی نوشته‌ام. 

این نویسنده کودک و نوجوان در ادامه توضیح داد: به اعتقاد من برخی مسایل فقط به دوران بزرگسالی تعلق دارند و نباید ذهن نوجوان را با آن‌ها درگیر و آلوده کرد، در این شرایط کودکان و نوجوان مورد نوعی بی‌توجهی قرار می‌گیرند و  از تامین نیازها و قابلیت‌های این دوران غافل می‌مانند. این کتاب درباره نسلی است که به گونه‌ای با متاثر شدن از ماجراها و فضای سیاسی پیش از انقلاب، دچار سرخوردگی شد. 

این داستان‌نویس در ادامه با بیان بخشی از موضوع داستانش گفت: در داستان این کتاب برادر کوچکتر به گونه‌ای در مقابل برادر بزرگش احساس وظیفه می‌کند و سعی دارد از برادر بزرگتر که در مسایل سیاسی نقش‌هایی ایفا کرده ‌محافظت کند. البته در لایه‌های زیرین این اثر خواستم که مساله تاثیر منفی مسایل سیاسی بر ذهنیات نوجوانان نیز طرح شود.
 
جهانگیریان همچنین یادآور شد: این کتاب درباره زندگی یک عکاس جوان در سال‌های نزدیک به انقلاب است. وی دانشجوی مدرسه عالی سینما و تلویزیون است و از قیام مردم در روز ۱۷ شهریور عکس می‌گیرد. در این داستان، عکاسی به عنوان حرفه نگاه شده است؛ چرا که این حرفه همواره در کشورهای جهان سوم از موقعیت خوبی برخوردار نبوده است. 

نویسنده «قصه هامون و دریا» گفت: در نهایت این عکاس به دلیل آنکه برای رسانه‌های خارجی عکس ارسال کرده است، تحت تعقیب پلیس امنیت قرار می‌گیرد و با مخفی شدن در محلی، برادر کوچکترش در یک خانه‌ درختی از او محافظت می‌کند. در این کتاب آمال قشر جوان که همان رویای آزادی و عدالت است نیز مرور شده‌اند.

در این کتاب نویسنده علاوه بر توجه به زبان خاطره‌وار، روایت و قصه را به گونه‌ای ملموس دنبال کرده است و فضای داستان در موقعیت خاص سال‌هایی که رویدادها در آن واقع شده‌اند، شکل گرفته است. 

همچنین مرور دورانی که به لحاظ عاطفی وقایعی نوستالژیک را تداعی می‌کند، ‌نیز از دیگر اختصاصات این داستان به شمار می‌آید.

بخشی از این داستان این‌گونه نوشته شده: «جشن عقد ماه منیر، دختر حاج محمود کبابی با بیرام ببو را هم مثل بقیه جشن‌ها و عروسی‌های محله، هر طور که بود بالاخره آخرش انداختند توی خانه ما. مادرم، به این یکی دیگر رضایت نمی‌داد. نمی‌خواست هنوز سال خاله فاطمه تمام نشده، توی خانه‌مان صدای ساز و دهل بلند شود...»

«خانه درختی»، بهار امسال (1391)، به شمارگان دو هزار نسخه از سوی موسسه انتشارات چاپ و نشر عروج منتشر شد.

این کتاب 147 صفحه و قیمت آن چهار هزار و 300 تومان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط