پنجشنبه ۱ تیر ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۸
جهانگیریان: جشنواره‌های کتاب در «شهر کتاب» ایران برگزار شوند

عباس جهانگیریان که رمان «توران تور» او برگزیده بیستمین دوره جایزه کتاب فصل در بخش کودک و نوجوان شد، به «ایبنا» گفت برای نگارش این رمان زحمت فراوانی کشیده و خوشحال است که با برگزیده شدن، کتابش مخاطبان بیشتری پیدا کند. وی پیشنهاد کرد که یک شهر ایران برای برپایی همیشگی جشنواره‌های کتاب «شهر کتاب» نام بگیرد._

جهانگیریان به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: دو سال پیش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان طرحی را با عنوان رمان نوجوان امروز مطرح و از نویسندگان حوزه نوجوان دعوت کرد تا این طرح را اجرا کنند. مهم‌ترین دلیل کانون برای پی‌گیری این طرح، کمبود رمان ایرانی برای نوجوانان و گرایش فراوان به رمان‌های خارجی بود. 

وی افزود: تاکنون 40 عنوان رمان در زیر مجموعه این طرح منتشر شده که رمان من هم با عنوان «توران تور» یکی از آن‌هاست. من برای نگارش این رمان درباره ذائقه نوجوانان بسیار جست‌وجو کردم و بر‌این‌‌‌اساس باید بیان کنم که این گروه سنی دو ژانر عاطفی و عاشقانه را بسیار دوست دارند و من این ژانر را با کتاب‌های «هامون و دریا» و «جنگ که تمام شد بیدارم کن» تجربه کرده بودم. البته ژانر دیگر مورد علاقه کودکان و نوجوانان طنز است که من تجربه خاصی در آن نداشتم و به طور کلی این ژانر بسیار کم تجربه شده است. 

این نویسنده کودک و نوجوان در ادامه گفت: در رمان «توران تور» طنز و ترس در هم تنیده شده‌ و جدای از هم نیستند و علت استقبال مخاطبان از آن هم همین نکته بوده است. خوشبختانه بر اساس گزارش‌های کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در مدت پنج ماه پس از انتشار این رمان، شاهد استقبال خوبی از آن بودیم. 

جهانگیریان در ادامه با اشاره به مدت زمان نگارش رمان توران تور گفت: نگارش این رمان 10 ماه به طول انجامید و در این مدت به طور تمام وقت روی آن کار می‌کردم. پس از پایان نگارش این کتاب 6 بار بازنویسی شد. به هر حال این کار شتاب زده نبود و شخصیت‌های داستان به طور اصولی کنار هم چیده شده‌اند. در مجموع زحمت زیادی برای این کار کشیدم و بسیار خوشحالم که این کار دیده شد و هیات داوران بیستمین جایزه کتاب فصل هم آن را به عنوان اثر برگزیده انتخاب کردند. 

برگزیده بیستمین جشنواره کتاب فصل در ادامه با اشاره به کیفیت برگزاری این جشنواره گفت: تاثیر برگزاری این جایزه و دیگر جشنواره‌های مشابه که تعداد آن‌ها متاسفانه اندک است، هم برای مولفان و مترجمان و هم برای ناشران بسیار خوب است؛ چرا که سبب مطرح شدن کتاب‌های منتشر شده می‌شود. به هر حال در دوران برگزاری هر جشنواره و جایزه‌ای حرف و حدیث‌هایی وجود دارد، اما باید به نظر داوران احترام گذاشت. 

وی افزود: گردشی کردن محل اجرای این جایزه ایده بدی نیست، البته به شرطی که مدیریت اجرایی آن ثابت باشد، اگر این‌گونه نباشد، تجربه‌های برگزاری هر دوره در همان شهر دفن می‌شود و گروه‌های بعدی نمی‌توانند از این تجربیات استفاده کنند. 

اما پیشنهاد جهانگیریان برای هرچه مناسب‌تر برگزار شدن جایزه کتاب فصل این است که شهری را به عنوان «شهر کتاب» ایران در نظر بگیرند و تمام جشنواره‌هاو جایزه‌های کتابی را به طور ثابت در آن شهر برگزار کنند. 

عباس جهانگیریان کتاب‌های «فرهنگ تئاترهای تلویزیونی» از سوی نشر سروش، مجموعه داستان «کجایی مادرم» توسط انتشارات منادی تربیت و نمایشنامه «های و هوی» را از سوی نشر سوره آماده انتشار دارد. 

جهانگیریان‌اکنون نیز مشغول نگارش زندگی «یعقوب لیث صفاری» است. 

رمان «تهران تور» را انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در 146 صفحه و بهای دو هزار تومان منتشر کرده است. 

«فرهنگ فیلم‌های كودكان و نوجوانان از آغاز تا سال 1367»، نمایشنامه «نقل رستم و سهراب»، «نمایشنامه تلویزیونی هنگامی كه گریه می‌دهد ساز»، «یک روز در تاکسی»، «یک روز در اتوبوس» و «یک روز در مترو» نام برخی از کتاب‌های منتشر شده به قلم عباس جهانگیریان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها