پنجشنبه ۶ دی ۱۳۸۶ - ۱۲:۲۲
كتاب تاريخي تحليلي «نقاشي انقلاب» منتشر مي‌شود

تحقيق ميداني مرتضي گودرزي ديباج در حوزه نقاشي انقلاب در فاصله زماني سالهاي 1340تا 1385، همزمان با دهه فجر، توسط فرهنگستان هنر منتشر و رونمايي مي‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از واحد خبرحوزه هنري، گودرزي ديباج در اين اثر كه جلد نخست از يك مجموعه ده جلدي درباره هنر متعهد اجتماعي ديني در ايران پس از انقلاب است، تمامي تحولات نقاشي انقلاب،‌ هنرمندان انقلاب و آثار و گرايش‌هاي مختلف هنري آنان را در ظرف زماني ياد شده مورد بررسي قرار داده است. 

اين استاد دانشگاه در اثر خود، نقاشان و‌ آثاري را منسوب به انقلاب ناميده و درباره آنها مطالعه كرده كه در همراهي با انقلاب ايران مثمر ثمر بوده‌اند و نسبت به آن عكس‌العمل نشان داده‌اند. 

گودرزي ديباج "نقاشي انقلاب" را كه به گفته او حاصل پنج سال پژوهش در اين موضوع است، در 20 مبحث تاليف كرده كه از ميان آنها مي‌توان بخش‌هايي چون فرهنگ بصري هنر انقلاب، دغدغه‌هاي سنت و مدرنيسم در نقاشي انقلاب، مخالفان و معترضان هنر انقلاب،حقيقت و واقعيت نقاشي انقلاب، عكس‌العمل در برابر سرنوشت مردم ديگر، جاذبه فرماليسم، هويت و هنر ديني پس از انقلاب، هنر انقلاب و جنگ،تهديدها و آسيب‌ها و هنر انقلاب و تحولات اجتماعي معاصر را نام برد. 

اين اثر نخستين كتاب جامع در زمينه تاريخ تحليلي نقاشي انقلاب ايران به شمار مي‌رود كه بعد از گذشت 27 سال از وقوع آن، توسط يك پژوهشگر و منتقد هنري نگاشته شده است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط