پنجشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۰
«فهرست‌نامه ایران» به چاپ رسيد

«فهرست‌نامه ایران(کتابشناسی فهرست‌های دست‌نویس‌های اسلامی در کتابخانه‌های ایران)» به اهتمام حسین متقی از سوي کتابخانه مجلس به چاپ رسید.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومي كتابخانه مجلس، مولف این اثر در پیشگفتار گزارشی از تاریخچه فهرست‌نویسی در ایران و چگونگی تنظیم اثر ارايه مي‌كند که از بخش‌های آن مي‌توان به «کتابخانه بی‌فهرست، کتابخانه‌ای صامت و بی‌زبان است» و «فهرست‌ها کلید طلایی گنجینه‌های مواریث کهن کتابخانه‌ها و گنجینه‌های جهانی به شمار می‌روند» اشاره كرد. 

کلیات دست‌نویس‌های اسلامی در ایران، کتابشناسی مشترک فهرست‌های ایران، کتابشناسی اختصاصی فهرست‌های ایران، نمایه پدیدآوران، نمایه عناوین مقالات، کتاب‌ها و پایان‌نامه‌ها، نمایه کتابخانه‌ها و مجموعه‌ها، نمایه شهرها، نمایه گزیده منابع پژوهش و مقدمه مؤلف به زبان انگلیسی از ديگر بخش‌هاي اين كتابند.
 
این کتاب‌شناسی الفبایی، داده‌های مختصر صدها فهرست نسخه‌های خطی تدوين شده‌ به زبان‌های فارسی، عربی، ترکی، اردو، انگلیسی، آلمانی، روسی و زبان‌های دیگر، شامل اطلاعات کتاب‌شناختی فهرست‌های چاپی (مستقل یا مشتمل)، فهرست‌های دست‌نوشته، فهرست‌های مقاله‌ای منتشر شده در ضمن نشریات و مجلات داخلی و خارجی، فهرست‌های دیجیتالی در قالب لوح‌های ‏فشرده از آغاز تا خرداد 1390( ژوئن 2011) درج شده‌اند.

در این اثر بیش از 2000 عنوان (بدون لحاظ تعداد جلدهای آثار) فهرست منتشر شده در قالب‌ کتاب، مقاله‌، آثار دیجیتالی و بانک‌های اطلاعاتی یا منتشر نشده (مخطوط) به اجمال و تفصیل گزارش شده‌اند.

در مجموع آثار ارايه شده این اثر، با احتساب تکرار معرفی برخی دست‌نویس‌‌ها حدود 377000 عنوان نسخه خطی از 536 مجموعه‌ عمومی یا خصوصی در 145 شهر، به اختصار یا تفصیل، معرفی شده‌اند که نسبت به آمارهای پیشین، در این حوزه، نشان از رشد کمی و کیفی این داده‌ها دارند. 

كتابخانه مجلس شوراي اسلامي نخستين چاپ كتاب «فهرست‌نامه ایران(کتابشناسی فهرست‌های دست‌نویس‌های اسلامی در کتابخانه‌های ایران)» را كه چاپ آن به تازگي پايان يافته است، نخستين روز هفته آينده روانه بازار نشر خواهد كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط