شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۰
«سياست‌هاي مالي امام علي(ع)» در راه بازار كتاب

«سياست‌هاي مالي امام علي(ع)» نام اثري از «محمدحسين علي‌اكبري» است كه به زودي از سوي پژوهشكده تاريخ و سيره پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي سازمان تبليغات اسلامي منتشر خواهد شد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)،‌ اين اثر با نگاهي به دوران حاكميت امام علي(ع)، به تغييراتي توجه دارد كه پس از رحلت پيامبر(ص) در جامعه نسبت به كتاب خدا و سيره رسول گرامي اسلام صورت گرفتند.

بررسي مسايل اقتصادي آن زمان به ويژه مباحث مربوط به حكومت نظير الگوي مصرف بيت‌المال در اين اثر واكاوي شده‌اند. اين كتاب علاوه بر بررسي پيشينه بيت‌المال در دوران گذشته، به وضعيت آن در دوران نخستين پيشواي شيعيان، امام علي(ع) مي‌‌پردازد.

چگونگي پاسداري و مصرف هزينه‌هاي بيت‌المال و شيوه انتخاب كارگزاران بيت‌المال از نظر امام علي(ع) از جمله موضوعاتي‌اند كه نويسنده اين كتاب به آنها توجه دارد.

«سياست‌هاي مالي امام علي(ع)» مي‌كوشد با بررسي مسايل و مشكلاتي كه در دوران زمامداري امام علي(ع) وجود داشتند، الگوي براي تمامي حكومت‌ها به ويژه از نظر اقتصادي ارايه دهد.

پيش‌بيني مي‌شود نخستين چاپ كتاب «سياست‌هاي مالي امام علي(ع)» را پژوهشكده تاريخ و سيره پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي طي دو هفته آينده منتشر و روانه بازار كتاب سازد. 

پژوهشكده تاريخ و سيره اهل­بيت(ع) سابقه حدود دو دهه فعاليت پژوهشي در حوزه تبيين معارف تاريخي و پاسخگويي به پرسش­ها و شبهات مطروحه و نيز عرضه صحيح و روشمند مطالعات تاريخي دارد. 

نخستين دستمايه كار اين مجموعه، مواد خام گردآوري شده توسط جمعي از فضلا و محققان حوزه علميه قم پيش از انقلاب بود كه براساس آن، طرح مفصل، اصولي و مبتني بر الگوهاي علمي دانش تاريخ ارايه شد كه در نهايت به تصوير و شناسايي تاريخ، زندگي و سيره معصومان(ع) منتهي مي­شود. اكنون گروه­هاي پژوهشي اين پژوهشكده به سه حوزه «سيره اهل­بيت(ع)»، «تاريخ تشيع و فرهنگ» و «تمدن اسلامي» تقسيم مي‌شوند.

از اين پژوهشكده تاكنون 25 اثر منتشر شده‌اند و پنج اثر آماده انتشار و بيش از 20 طرح در دست تحقيق قرار دارند. اين بخش تاكنون بيش از 42 نشست علمي را برگزار كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط