یکشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۹
«شورانگیزترین غزلیات صائب تبریزی» منتشر می‌شود

«شورانگیزترین غزلیات صائب تبریزی» به انتخاب محمدتقی سبکدل و بر اساس نسخه محمد قهرمان بزودی روانه بازار نشر می‌شود. سبکدل همچنین تصحیح «دیوان محمد فضولی» را در دست انتشار دارد._

سبکدل به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: برای کتاب «شورانگیزترین غزلیات صائب تبریزی» حدود 900 غزل از غزل‌های عاطفی و عارفانه صائب را از انتخاب کرده‌ام. همان‌طور که نام کتاب نشان می‌دهد سعی كرده ام پرشورترین غزل‌های او را برای این اثر برگزینم.

وی ادامه داد: منبع من در این گزینش نسخه شش جلدی از «غزلیات صائب تبریزی» به کوشش محمد قهرمان بود. همچنین این اثر مقدمه‌ای به قلم من دارد و در این مقدمه به بررسی مباحث مرتبط با زندگی صائب، محل تولد او و نیز بررسی اندیشه‌ها و اشعارش پرداخته‌ام.

این پژوهشگر به مقدمه‌ دیگری در این کتاب اشاره کرد و گفت: این کتاب همچنین مقدمه‌ای به قلم مرحوم منوچهر مرتضوی درباره صائب تبریزی دارد که در ابتدای کتاب آمده است. این کتاب از سوی انتشارات زرین به بازار کتاب می‌آید.

وی در ادامه از تصحیح «دیوان محمد فضولی» خبر داد و گفت: این دیوان تمامی غزل‌های محمد فضولی را همراه با مقدمه‌ای درباره زندگی، شخصیت و آثار او شامل می‌شود. این شاعر از شاعران بزرگ آذربایجان در قرن دهم هجری است.

سبکدل توضیح داد: فضولی به سه زبان ترکی، عربی و فارسی شعر می‌سروده است. موضوع اغلب اشعار او عشق است. البته غزل‌هایی در مدح و منقبت انبیا (ع) دارد و غزلیات او کمتر از غزلیات سعدی نیست.

وی در پایان افزود: این تصحیح را بر اساس نسخه‌ای به کوشش «محرم آراستی» که در باکو منتشر شده است انجام داده‌ام. این دیوان توسط انتشارات ارگ منتشر می‌شود.

محمدتقی سبکدل تبریزی متولد 1355 در تبریز است. وی در سال 1382 از دانشگاه آزاد اسلامی در رشته زبان و ادبیات فارسی فارغ‌التحصیل شد. او در دانشگاه از حضور استادانی چون محمد آبادی، اسماعیل رفیعیان، محمود پدیده و در خارج از محیط دانشگاه از حضور استادانی چون محمدامین ریاحی، منوچهر مرتضوی و نظمی تبریزی استفاده کرده است.

«هویت ملی و ایرانی در اشعار استاد شهریار»، «شمع صد ساله»، «یادنامه استاد شهریار»، «فروغ عمر» و «گزیده غزلیات نظمی تبریزی» از جمله آثار منتشر شده سبکدل‌تبریزی هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط