شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۹
روز شمار سینمای ایران تا انقراض دوره قاجاربه منتشر شد

كتاب «روز شمار سینمای ایران از آغاز تا انقراض قاجاریه» نوشته عباس بهارلو از سوی موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) منتشر شد.*

به گزارش خبرگزاری كتاب ايران (ايبنا)، كتاب «روز شمار سینمای ایران در دوره قاجاریه» بخش وسیعی از اطلاعات و محفوظات مندرج در روزنامه‌ها، خاطرات، گزارش‌ها، اعلان‌ها ،خبرها و سایر اسناد مکتوب سینمایی را از تاریخ جمعه ۸ خرداد سال ۱۲۷۶ تا یک‌شنبه ۲۲ آذر ۱۳۰۴ خورشیدی شامل می‌شود.

تاریخ اول مربوط به روزی است که میرزا ابراهیم خان صحاف باشی تهران، ۱۷ماه پس از نخستین نمایش عمومی فیلم در پاریس، در تماشاخانه پالاس لندن شاهد نمایش فیلم بود. در این تاریخ برای نخستین بار یک ایرانی نخستین مشاهدات خود را از نمایش فیلم ثبت کرد که همین امر به عنوان نقطه آغاز این کتاب در نظر گرفته شده است. در تاریخ دوم، مجلس موسسان، سلطنت دایمی را به رضاخان پهلوی واگذار کرد، و سلطنت قاجاریه رسما به پایان رسید.

آخرین اعلان سینمایی که در این تاریخ در مطبوعات درج شده پایان بخش روز شمار سینما در دوره قاجار به شمار آمده است.

برای ثبت روز شمار سینمای ایران در فاصله این دو تاریخ منابع فراوانی دیده شده، که فهرست آنها در کتاب ارايه شده است.

به گفته مولف، این منابع در کتابخانه‌های متعددی پراکنده‌اند، و دسترسی به آنها به سادگی میسر نبوده است. ولی کتابخانه دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی و کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و لوح مطبوعات فارسی که به همت همین مرکز انتشار یافته، کمک کرده‌اند که از پاره‌ای منابع در این رابطه به دست آید. 

منابع دیگر برای تدوین این کتاب با مساعدت کتابداران کتابخانه‌های مرکز اسناد انقلاب اسلامی، دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی، کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به‌ دست آمده است.

در این کتاب اعلان‌های سینمایی نخستین فعالان و بهره‌برداران سینما در ایران همچون میرزاابراهیم‌خان عکاس باشی، میرزا ابراهیم‌خان صحاف باشی تهرانی، روسی خان، آقایف، اردشیر بادماگریان، آنتوان سوریوگین، نیکلای گریگوریانس، علی وکیلی، خان بابا معتضدی ارایه شده و به اعلان‌های دایر و برچیده شدن تماشاخانه مسیو بومر و روسی خان، الکتریک ایلزیون ایران، تیاتر جدید، سینما خورشید، سینما پاته، سینما پالاس، سینما توگرا، مسیو جرج، سینما فاروس، سینما کازینو، سینما کافه لاله‌زار و گراند سینما ارايه شده است.

راهنمای اسناد، پیشگفتار، مقدمه، واکاوی اسناد، خاطرات و آگهی‌ها، روزشمار خاطرات، سفرنامه‌ها و اعلان‌ها، منابع و عکس‌ها و سندها ضميمه اثر است.  

كتاب «روز شمار سینمای ایران از آغاز تا انقراض قاجاریه» نوشته عباس بهارلو در شمارگان هزار و ۵۰۰ نسخه و با قیمت پنج هزار تومان از سوی موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری(متن) منتشر شده است.

عباس بهارلو متولد 1337 در آبادان است. او از سال 1362 به طور مستمر به تحقيق و مطالعه در حوزه سينما پرداخته است.

«بررسي تاريخي نقدنويسي در سينماي ايران»، «زاويه ديد در سينماي ايران»، «تراژدي سينماي كمدي ايران»، «سينماي ايران: برداشت ناتمام»، «سينماگران ايراني: عباس كيارستمي»، «فروغ فرخ‌زاد و سينما»، «ساموئل خاچيكيان: يك گفت‌وگو»، «معرفي و نقد آثار ناصر تقوايي»، «معرفي و نقد فيلم‌هاي امير نادري»، «40 فيلم، 40 نقد، 40 فيلمساز»، «فيلم‌شناخت ايران» (در دو مجلد)، «دانشنامه سينماي ايران» و «صد چهره سينماي ايران» تعدادي از آثار منتشر شده بهارلو به شمار مي‌آيند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط