دوشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۵
بررسي فيلسوفانه نقاشي‌هاي «فرانسيس بيكن»

ترجمه ديگري از كتاب «فرانسيس بيكن: منطق احساس» منتشر شد. به گفته مترجم كتاب، دلوز، فيلسوف فرانسوي و نويسنده اين اثر، تعاملات بيكن به عنوان يك نقاش مدرن را با تاريخ هنر بررسي مي‌كند./

حامد علي‌آقايي، مترجم كتاب، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، بيان كرد: ترجمه اين اثر حدود دو سال پيش پايان يافت، اما مراحل بعدي كار طول كشيد و در همين مدت، ترجمه ديگري از اين اثر منتشر شد.

وي درباره اين كتاب گفت: دلوز در اين اثر، بر نقاشي‌هاي فرانسيس بيكن متمركز شده است و آنها را در جريان نقاشي مدرن بررسي مي‌كند. او بررسي‌هايش را به «سزان»، «ونگوگ» و «گوگن» نيز ارجاع مي‌دهد.

علي‌آقايي ادامه داد: به اعتقاد دلوز، پل سزان در ابتداي جريان نقاشي مدرن سوالي را درباره رابطه رنگ، فرم و خط به عنوان سه عنصر اصلي نقاشي مطرح كرد. اين سوال در برخورد او با امپرسيونيست‌ها در ذهنش شكل گرفت كه البته پاسخ قطعي براي آن نيافت.

وي افزود: اين سوال از سوي ونگوگ و گوگن نيز طرح شد و بيكن نيز در زندگي حرفه‌اي‌اش با آن روبه‌رو بود. به اين ترتيب، دلوز خط سيري را در نقاشي مدرن دنبال مي‌كند.

به گفته علي‌آقايي، فضاي هنري در دوره بيكن به سوي نقاشي‌هاي انتزاعي گرايش داشت، اما او نقاشي‌هايي مي‌كشيد كه در عين فيگوراتيو بودن، از ويژگي‌هاي مدرن و انتزاعي نيز برخوردار بودند و به نقاشي‌هاي فيگوراتيو گذشته شباهت نداشتند. مي‌توان گفت آثار هنري او چيزي بين فيگوراتيو و انتزاعي بودند.

وي فيلسوف بودن دلوز را در اين بررسي تاثيرگذار دانست و گفت: او روح نقاشي مدرن را در نقاشي‌هاي بيكن و همچنين تعاملات وي با تاريخ هنر بررسي مي‌كند. او به عنوان يك فيلسوف، كار بيكن را بر عناصر اساسي آن تجريه مي‌كند و بر مبناي آنها به بررسي مي‌پردازد.

چاپ نخست كتاب «فرانسيس بيكن: منطق احساس» از سوي انتشارت حرفه هنرمند منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط