جمعه ۲۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۹
«هم‌سایه‌های مشکوک» عظیمی به کتاب‌فروشی‌ها آمدند

نخستین دفتر شعر حافظ عظیمی با عنوان «هم‌سایه‌های مشکوک» در قالب سپید و دربرگیرنده 55 قطعه شعر در سه بخش توسط انتشارات دفتر شعر جوان منتشر و روانه بازار کتاب شد.

عظیمی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: این دفتر سروده‌های من طی سال‌های 84 تا 86 را در سه بخش شامل می‌شود. به عبارت دیگر این اشعار، سه بعد شعری را پوشش می‌دهند.

وی درباره هریک از بخش‌های این کتاب توضیح داد: در ابتدای هر بخش به ترتیب قطعه شعری با عنوان «اولین سایه»، «دومین سایه» و «آخرین سایه» آمده است. بخش نخست شعرهای عاطفی و بخش دوم شعرهای فلسفی یا اندیشه‌گرا را شامل می‌شود.

این شاعر افزود: در بخش سوم نیز بیشتر شعرهایی دیده می‌شود که جنبه‌های اجتماعی را مدنظر دارند.

وی با تاکید بر این موضوع که زبان مهم‌ترین دغدغه او در این اثر بوده است اظهار داشت: سعی کرده‌ام به هدف آشتی دادن مخاطب با شعر امروز و همراه کردن او با شعر سپید نزدیک شوم. برهمین اساس از زبانی مدرن‌تر و فضاهای شهری و ملموس در اشعارم بهره گرفته‌ام تا اشعار به زندگی امروز و انسان دهه 80 نزدیک باشند.

عظیمی به ساختار کلی این مجموعه شعر اشاره و تشریح کرد: در شعرهایم سعی دارم مجموعه آن‌ها را نیز در نظر داشته باشم. بنابراین در این مجموعه اشعار از یک سو مستقل هستند و از سوی دیگر در قالب یک ساختار کلی با مخاطب ارتباط برقرار می‌کنند.

وی درباره عنوان کتاب گفت: در انتخاب عنوان سعی داشتم یک کار فرمی و بازی زبانی با واژه‌های «سایه» و «همسایه» ترتیب دهم. همچنین این عنوان با بخش‌های کتاب نیز ارتباط دارد. از سوی دیگر واژه «مشکوک» شاید بتواند حس کنجکاوی مخاطب برای دنبال کردن تمامی اشعار را برانگیزد.

مجموعه شعر «هم‌سایه‌های مشکوک» در قالب سپید و دربرگیرنده 55 قطعه شعر در سه بخش است.

«سوزنبان»، «دور دنیا در یک شعر»، «هواشناسی»، «پازل»، «برداشت آخر»، «تئوری تقدیر»، «ژنرال»، «همت»، «بیوگرافی»، «خزر»، «زیر تیغ»، «اپیزودهایی از تو» و «مینیاتور» عنوان برخی از شعرهای این مجموعه هستند.

نمونه شعری از این مجموعه با عنوان «برداشت آخر»:
«برای نقش‌های گریه‌دار
مناسب‌ترین گزینه بوده‌ام
وقتی در فکر تلخ‌ترین حادثه زندگی‌ام
قطره قطره تو را می‌کشم
و بعد موذیانه
به تشویق تماشاگران
و چشم‌های نگران تو
لبخند می‌زنم»

حافظ عظیمی متولد 1364 است. مجموعه شعر «هم‌سایه‌های مشکوک» با طرح جلدی از فرزاد ادیبی در 81 صفحه، شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت دو هزار و 200 تومان توسط انتشارات دفتر شعر جوان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط