شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱
«بهترین بربر» برنده گران‌ترین جایزه شعر جهان شد

راجر ریوز، شاعر آمریکایی برای «بهترین بربر» برنده جایزه 130 هزار دلاری گریفین، ویژه بهترین کتاب شعر انگلیسی زبان جهان شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از سی بی سی بوکز، جایزه 130 هزار دلاری گریفین در حال حاضر بزرگ‌ترین جایزه بین‌المللی جهان برای یک کتاب شعر نوشته شده یا ترجمه شده به انگلیسی است.
 
«بهترین بربر» اثر راجر ریوز مجموعه‌ای است که زندگی سیاه‌پوستان را در آمریکای معاصر بررسی می‌کند. این کتاب پیش از این در فهرست نهایی نامزدهای جایزه کتاب ملی آمریکا برای شعر و جایزه وولکر/پن برای مجموعه شعر قرار گرفته بود.
 
ریوز همچنین نویسنده مجموعه «من پادشاه» در سال 2013 است. هیئت داوران جایزه، «بهترین بربر» را به خاطر ترسیم شکاف و خشونت‌های اعمال شده در زمان و مکان، به ویژه علیه سیاهپوستان» ستایش کردند.
 
هیئت داوران جایزه شعر گریفین 2023 را شاعر کانادایی، گرگوری اسکافیلد، شاعر آمریکایی، ناتاشا ترتیوی و شاعر مقدونیه‌ای، نیکولا مادزیروف تشکیل می‌دهند. آنها 602 کتاب را که توسط 229 ناشر از 20 کشور مختلف ارسال شده بود، مطالعه کردند.
 
دیگر نامزدهای دریافت این جایزه عبارت بودند از: «نیلوفرهای بخشنده» اثر سوزان ماسگریو، شاعر کانادایی، «آستانه» اثر ایمان مرسال، شاعر مصری کانادایی، «بشر زخمی» اثر ادا لیمون، شاعر آمریکایی و «زمان مادر است» اثر اوشن ووونگ، شاعر ویتنامی آمریکایی. هر یک از این افراد 10 هزار دلار دریافت خواهند کرد.
 
جایزه شعر گریفین، گران‌ترین جایزه شعر کانادا و جهان است. این جایزه در سال 2000 به وسیله بازرگان و نیکوکار کانادایی، اسکات گریفین راه‌اندازی شد. تا سال 2022 این جایزه در قالب دو جایزه نقدی به یک شاعر کانادایی و یک شاعر خارجی که به زبان انگلیسی می‌نویسد، تعلق می‌گرفت اما در سال 2022 برای نخستین بار از زمان پایه‌گذاری، بخش‌های کانادایی و بین‌المللی در هم ادغام و این دو جایزه 65 هزار دلاری، تبدیل به یک جایزه 130 هزار دلاری شد.

 تولو اولورونتوبا از کانادا و داگلاس کئارنی از آمریکا، برندگان سال 2022 این جایزه بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها