سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱
رقابت 6 نویسنده ژانر ماجراجویی برای جایزه 10 هزار دلاری

فهرست کوتاه نامزدهای دریافت جایزه ویلبر اسمیت، ویژه رمان‌های ماجراجویی منتشر شده به زبان انگلیسی‌زبان اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از سایت جایزه، رقابت ویلبر اسمیت، هرسال برای تجلیل از بهترین رمان ماجراجویی منتشر شده به زبان انگلیسی در سال گذشته و به یاد ویلبر اسمیت، نویسنده سرشناس این ژانر برگزار و به نویسنده برتر، جایزه 10 هزار دلاری اهدا می‌شود.
 
نامزدهای نهایی دریافت این جایزه در سال 2023 عبارتند از:
پدی کرو برای «نام من یپ است»
آنتونی مک‌کارتن برای «سفر به زیر صفر»
پریسیلا موریس برای «پروانه‌های سیاه»
ناتاشا پولی برای «نیمی از زندگی والری کی»
اما استایلیز برای «جایی برای دخترها نیست»
جنی تینگ‌هوای ژانگ برای «به خاطر گنج‌های آسمان»
 
شرکت در این رقابت برای نویسندگان با هر ملیتی که به زبان انگلیسی می‌نویسند، آزاد است. امسال از میان تقریبا 100 اثر ارسالی، شش نفر به عنوان نامزدهای نهایی انتخاب شده‌اند که نویسندگانی بریتانیایی، نیوزلندی، استرالیایی و چینی-آمریکایی هستند.
 
گیلز کریستیان که سال گذشته برای رمان «جایی که خون سرد می‌شود» برنده جایزه ویلبر اسمیت شده بود، از جمله داوران رقابت امسال است. همچنین در هیات داوران، یک کرسی داوری برای خوانندگان در نظر گرفته شده است. خوانندگان از یکم ژوئن تا 31 آگوست مهلت دارند به سه کتاب رای دهند و می‌توانند هر سه رای را به یک کتاب بدهند.
 
ویلبر اسمیت، متولد زامبیا که سال 2021 درگذشت، نویسنده سرشناس ژانر ماجراجویی بود. وی نخستین رمان خود را در سال ۱۹۶۴ با عنوان «وقتی به شیر غذا می‌‌دهند» منتشر کرد. این رمان به اثری پرفروش تبدیل شد و ۱۵ جلد دیگر به دنبال آن به نگارش درآمد. وی در مجموع 49 کتاب منتشر کرد که همه آنها به طور دقیق در مورد اکتشافات شخصی‌اش در سراسر جهان بودند، از جمله بیوگرافی وی با عنوان «صخره پلنگ». کتاب‌های او اکنون به 32 زبان ترجمه شده و فیلم‌های سینمایی زیادی نیز با اقتباس از آثارش ساخته شده است. از دیگر کتاب‌های وی می‌توان به «چشم ببر»، «پادشاه پادشاهان» و «میراث جنگ» اشاره کرد.
 
برنده نهایی جایزه ویلبر اسمیت 18 اکتبر 2023 در مراسمی در انجمن جغرافیایی سلطنتی لندن اعلام و جایزه 10 هزار دلاری به او اهدا می‌شود. 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها