یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۷
سرقت ادبی کار دست نویسنده معروف داد/ توقف فروش «اسرار حیوانات»

نشریه لس‌آنجلس تایمز 95 مورد سرقت ادبی را در کتاب جدید دیوید آگوس، آنکولوژیست، نویسنده آمریکایی و یکی از سخنرانان همیشگی مجمع سالانه جهانی اقتصاد پیدا کرد. پس از اعلام این مطلب به نویسنده و ناشر، فروش این کتاب برای بازنویسی بخش‌های بحث‌برانگیز متوقف شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از لس‌آنجلس‌تایمز، انتشار کتاب جدید دکتر دیوید آگوس، آنکولوژیست دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و مدیر موسسه پزشکی تحول‌آفرین لارنس جی. الیسون، قرار بود تبدیل به رویدادی برجسته شود.

آگوس «کتاب اسرار حیوانات: درس‌های طبیعت برای یک زندگی طولانی و شاد» را با حضور در سی‌بی‌سی نیوز- جایی که او در بخش پزشکی با آن همکاری می‌کند- تبلیغ کرد. آریانا هافینگتون، کارآفرین نیز مهمانی شامی را به افتخار او در خانه‌اش برگزار کرد. این کتاب، یک هفته پیش از انتشار در هفتم مارس، در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های آمازون در مورد حیوانات قرار گرفت.

با این حال، بررسی نشریه لس‌آنجلس تایمز حداقل 95 پاراگراف جداگانه را در این کتاب پیدا کرد که شبیه متنی- گاهی کلمه به کلمه- است که پیشتر در سایر منابع منتشر شده در اینترنت، موجود است. این بخش‌ها در کتاب یا یادداشت‌های پایانی آن، اعتباردهی یا منبع‌نویسی نشده‌اند.

بعد از اعلام این مطلب از سوی لس‌آنجلس تایمز به نویسنده و ناشر کتاب، هر دو اعلام کردند که فروش کتاب بلافاصله در راستای بازنویسی برای اعتباردهی مناسب به پاراگراف‌های مورد بحث، متوقف می‌شود.

آگوس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «به تازگی متوجه شدم که در نوشتن کتاب «اسرار حیوانات» به پاراگراف‌هایی از منابع مختلف، بدون ذکر منبع تکیه و از کلمات نویسندگان دیگر استفاده کرده‌ایم. می‌خواهم صمیمانه از دانشمندان و نویسندگانی که آثار یا کلمات آنها استفاده شده یا مطلب آنها منبع‌نویسی نشده است، عذرخواهی کنم. من هرگونه ادعای سرقت ادبی را جدی می‌گیرم.» او یادآوری کرد که از انتشارات سیمون اند شوستر، ناشر این کتاب، خواسته تا انتشار آن را متوقف کنند و آنها نیز موافقت کرده‌اند.

انتشارات سیمون اند شوستر اعلام کرد: «دکتر آگوس با حمایت کامل ما تصمیم گرفته است تا با هزینه شخصی خود، برای اصلاح کتاب اقدام کرده و فراخوان بدهد تا نسخه کاملا تصحیح شده، منتشر شود. ما توزیع همه اَشکال کتاب را متوقف کرده و از همکاران خرده‌فروشی و توزیع خود خواسته‌ایم که نسخه‌های کتاب را برگردانند.»

بخش‌های مورد بحث کتاب، گاهی در حد یک یا دو جمله و گاهی شامل چند پاراگراف پیوسته است. منابعی که این مطالب، بدون ذکر منبع از آنها آورده شده، شامل نشریاتی مانند نیویورک‌تایمز و نشنال جئوگرافیک، مجلات علمی، ویکی پدیا و وب‌سایت‌ دانشگاه‌هاست.

این کتاب همچنین به شدت بر مطالب بی‌اعتبار برخی رسانه‌های کوچک و کمتر شناخته‌شده تکیه دارد. به نظر می‌رسد بخشی از کتاب درباره مورچه ملکه از چندین جمله از ستون روزنامه ایندیانا، نوشته یک نویسنده بازنشسته پزشکی وام گرفته شده است. در بخش دیگری، به نظر می‌رسد بخش‌های طولانی از فصل مربوط به سلامت قلب زرافه‌ها از پست وبلاگی با عنوان «ده حقیقت احمقانه‌ای که باید درباره زرافه‌ها بدانید» مربوط به سال 2016 در وب‌سایت یک شرکت سیاحتی در آفریقای جنوبی برداشته شده است. این کتاب همچنین جملاتی را که دانشمندان دیگر نوشته یا گفته‌اند، می‌گیرد و آنها را به عنوان افکار اصلی آگوس ارائه می‌کند.

آگوس، 58 ساله، به خودی خود چیزی شبیه به یک سلبریتی است و به طور غیرقابل انکاری با چهره‌های مشهور معاشرت دارد. او یکی از سخنرانان همیشگی جلسات سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس و از مدیران کنسرسیوم جهانی امنیت سلامت، پروژه مشترک دانشگاه آکسفورد، موسسه الیسون و موسسه تونی بلر برای تغییرات جهانی است.

سیمون اند شوستر «پایان بیماری» آگوس را در سال 2011، «راهنمای ساده برای یک زندگی طولانی» در سال 2014 و «سال‌های خوشبختی» را در سال 2016 منتشر کرد. به گفته ناشر، دو کتاب اول

او، جزو پرفروش‌های نیویورک‌تایمز بودند. «اسرار حیوانات» اولین کتاب اوست به طور گسترده، به زیست‌شناسی گونه‌های غیرانسانی می‌پردازد. کاوش در قلمرو حیوانات چیزی شبیه به انحراف از علایق تحقیقاتی عادی آگوس است که میلیون‌ها دلار بودجه از موسسه ملی بهداشت دریافت کرده است. او مقالات آکادمیک زیادی را منتشر کرده که بیشتر در مورد سرطان است. او «اسرار حیوانات» را به عنوان گزارشی از کار دانشمندان دیگر که درباره گونه‌های غیرانسانی تحقیق می‌کنند، توصیف می‌کند.

آگوس در بیانیه خود متعهد شد نسخه جدیدی از کتاب را تولید کند که عاری از سرقت ادبی باشد. او گفت: «این کتاب حاوی درس‌ها، پیام‌ها و راهنمایی‌های مهمی درباره سلامتی است که می‌خواستم به خوانندگان منتقل کنم. نمی‌خواهم اشتباه‌های رخ داده این تلاش را خراب کند. یک بار دیگر عذرخواهی می‌کنم.»

سیمون اند شوستر هنوز تاریخ انتشار جدیدی برای کتاب اصلاح شده اعلام نکرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها