شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
اولین دوره دستاورد ادبی جایزه کتاب مارگارت براون

کمیته کتاب کودکان در دانشکده آموزش بانک استریت شهر نیویورک اولین دوره جایزه دستاورد ادبی جایزه «مارگارت وایز براون» را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پابلیشرز ویکلی، کمیته کتاب کودکان در دانشکده آموزش بانک استریت شهر نیویورک اولین دوره جایزه دستاورد ادبی جایزه «مارگارت وایز براون» را اعلام کرد. این جایزه شش سال پیش برای نویسندگان حوزه ادبیات کودک تاسیس شد و قرار است از سال آینده برندگان خود را در حوزه جدید دستاورد ادبی تعیین کند.
 

کمیته کتاب کودکان (CBC) اولین بار بیش از صد سال گذشته بنیان گذاشته شده و هدف از تشکیل آن کمک به والدین و معلمان و همچنین کتابداران برای انتخاب بهترین کتاب برای کودکان و رشد استعدادها و خلاقیت‌های آنهاست. هر ساله این کمیته بیش از 6هزار جلد کتاب نوشته‌شده در حوزه کودک را بررسی می‌کند و مورد نقد قرار می‌دهد.
 
این کمیته گفته است اولین دوره جایزه کتاب کودک مارگارت وایز براون را برای متمرکزکردن فعالیت‌های خود در حوزه ادبیات کودک و ارتقای این حوزه تاسیس کرده است. براون یکی از موفق‌ترین نویسندگان کتاب کودک در زمان خود بود. مهم‌ترین آثار وی شامل «خرگوش فراری» درباره عشق بی‌قید و شرط پدر و مادر به فرزند است و «خانواده خزدار کوچک» درباره حیوانات مهربان است.
 
او نویسنده خستگی‌ناپذیر بود و همیشه روش‌های جدید را در کار خود آزمایش می‌کرد. این‌قدر این کار را انجام می‌داد تا بتواند آن را درست انجام دهد یا خسته شود و آن را کنار بگذارد. به همین دلیل آثار ناتمام بسیاری از وی بر جای مانده است. چند داستان جدید نیز پس از مرگ وی منتشر شده است.
 
کمیته مذکور در دانشکده استریت بانک سعی دارد تمرکز بیشتری روی آثار ادبیات کودک انجام دهد و به خاطر همین جایزه مارگارت وایز براون را ایجاد کرده و به گفته «سینتیا ویل» مدیر این مرکز انتخاب آثار این حوزه کار بسیار سختی است و باید با تمرکز بالایی صورت گیرد. وی گفت: شاخص انتخاب کتاب‌های کودک نه‌تنها به محتوا و ظاهر کتاب‌ها بستگی دارد؛ بلکه شاخص‌های دیگری مثل زمان‌شناسی نیز در آنها تاثیرگذار است.
 
به گفته این مدیر کمیته کتاب کودک در دانشکده نیویورکی کتاب‌های چاپ‌شده در حوزه کودک باید با هدف رشد و توسعه فکری کودکان و بالارفتن خلاقیت و شکوفایی استعدادهای آنها نوشته و انتخاب شود و هدف از تاسیس این جایزه و کمیته نیز همین است که کتاب‌های بهتری برای کودکان نوشته و چاپ شود.
 
کمیته کتاب کودک دانشکده بانک استریت گفته است برندگان دوره جدید جایزه مارگارت براون در بهار سال 2023 اعلام خواهند شد که شامل کتاب‌های کودک و کتاب‌های مصور با مخاطب کودک منتشرشده بین سال‌های 2021 تا 2022 می‌شود. این جایزه از این پس هر دو سال یک‌بار در حوزه ادبیات کودک اعطا می‌شود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها