شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴
لزوم ایجاد نیازهای نشر الکترونیکی/ مجوز دوگانه صادر شود

معاون و مدیر اجرایی نشرامرتات گفت: در آینده‌ای نه‌چندان دور و با رشد تکنولوژی، صنعت نشر کشور به سمت الکترونیکی شدن پیش می‌رود و بهتر است مسئولان برای کتاب‌ها مجوز دوگانه صادر کنند تا ناشر هم‌زمان بتواند هم نسخه چاپی و هم نسخه الکترونیکی‌اش را منتشر کند.

محسن حیدریان فرد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گرگان، گفت: انتشارات امرتات از سال 1388 فعالیتش را در شهرستان گنبدکاووس باهدف ارائه خدمات باکیفیت، همراه باقیمت مناسب به نویسندگان خصوصاً نوقلمان و نویسندگان جوان آغاز کرده است. ما تا به امروز نزدیک 200 عنوان کتاب را به چاپ رسانده‌ایم و همواره در حد توان کوشیده‌ایم که در راستای گسترش فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی قدمی برداریم.

وی افزود: مدیرمسئولی انتشارات بر عهده وجیهه ابراهیمی نژاد، از بانوان شاعر و عضو هیات مؤسس انجمن ادبی حافظ شهرستان گنبدکاووس بوده که تا به امروز از او آثاری همچون «برمدار تو که می‌چرخم» و «طعم آسمان، لهجه خاک» روانه بازار نشر شده است.

حیدریان فرد ادامه داد: امسال نخستین تجربه حضوری ما در نمایشگاه کتاب 1402، است اما در بخش مجازی؛ چهار سال تجربه حضور داریم.

معاون و مدیر اجرایی نشرامرتات، گفت: در سال گذشته حدود 60 عنوان کتاب را روانه بازنشر کردیم و از آغاز سال تا به امروز حدود 5 عنوان را چاپ نموده‌ایم که تا انتهای فصل بهار این عدد به 20 عنوان می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه بیش از 70 عنوان کتاب در حوزه ادبیات امروز و ترجمه را در نمایشگاه کتاب 1402، به معرض نمایش و فروش گذاشته شده‌اند، افزود: شرکت در بخش مجازی برای ناشران به‌خصوص شهرستانی هزینه کمتری دارد. از طرفی تجربه 4 سال حضور در بخش مجازی نمایشگاه ثابت کرد که در دنیای امروز، نمایشگاه فیزیکی برای فروش کتاب کارایی کمتری دارد؛ به‌خصوص اینکه فروش ما در مجازی در سنوات گذشته به نسبت امسال که به‌صورت فیزیکی در نمایشگاه هستیم، بیشتر بوده است.

حیدریان فرد با اشاره به اینکه نمایشگاه فیزیکی اگر محلی برای معرفی تازه‌های نشر، نقد و بررسی آثار با حضور صاحب‌نظران و نشست‌های آموزشی باشد، مطلوب‌تر است، پیشنهاد داد: بهتر است به‌جای هزینه زیاد برای برپایی نمایشگاه به‌صورت فیزیکی، این هزینه در بخش ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی، توسعه و افزایش گستره تبلیغ بخش مجازی، توسعه زیرساخت‌ها و امکانات بخش مجازی و افزایش روزهای برپایی نمایشگاه مجازی و پیوست رسانه‌ای حرفه‌ای در رویدادهای کتاب محور انجام شود.

وی سپس گفت: حضور کتاب‌فروشی‌ها در نمایشگاه کتاب شاید محاسن و عایدی اقتصادی را در پی داشته باشد؛ اما عموم مردم نمایشگاه را محلی برای گردهمایی ناشران می‌شناسند، هرچند فروشگاهی شدن این رویداد که هرساله بیشتر هم می‌شود به اعتبار و جایگاهش خدشه وارد کرده که خود بحث مفصلی است.

مدیر اجرایی نشرامرتات، افزود: من به‌عنوان یک ناشر شهرستانی، ترجیح می‌دهم نمایشگاه محل معرفی کتاب باشد و فروش از طریق بسترهای مجازی و کتاب‌فروشی‌ها انجام شود. در حالت ایده آل، نمایشگاه به‌جای هرسال بزرگ‌تر شدن، انتظار می‌رود فضایی برای دعوت از سرمایه‌داران فرهنگ دوست شود.

همچنین حضور پخش‌کننده‌ها در این رویداد بیشتر شود و باور دارم محقق شدنش مستلزم یک‌همت عالی و تشکیل کمیته‌ای پیگیر و توانمند از دل وزارتخانه‌های مرتبط و با همراهی فعالان عرصه چاپ و نشر است.


وی در توضیح نحوه جلب نظر و حضور سرمایه‌گذاران در حوزه کتاب، گفت: در دهه نود شمسی و در حوزه هنرهای نمایشی، بازار تئاتر ایران با حضور نمایندگانی از کشورهای خارجی باهدف آشنایی بیشتر باکارهای هم و دعوت از کارهای نمایشی یکدیگر برپا شد که به گفته فعالان حرفه‌ای این حوزه نتایج خوبی را شاهد بوده‌ایم. به نظر می‌رسد با الگوبرداری از چنین رویدادهایی و نیز الگوهای موفق از گوشه و کنار دنیا که همچنان در حال اتفاق افتادن است می‌توانیم قدم‌های بهتری برای جذب سرمایه‌گذاران و کمک به توسعه کتاب برداریم.

حیدریان فرد ادامه داد: در هر دو بستر مجازی و فیزیکی نمایشگاه، تخفیف 10 درصد لحاظ شده، ضمناً در مجازی شما می‌توانید بُن مصرف کنید و به‌صورت شبانه‌روزی و باحوصله به‌صورت تخصصی خرید کنید و بدون هزینه پُست محصول خریداری‌شده را دریافت کنید؛ پس عملاً با این ویژگی‌ها در سال‌های آتی، نمایشگاه فیزیکی خودبه‌خود از ارزشش کاسته شده و صرفه اقتصادی ندارد.

وی افزود: البته حالت فیزیکی نمایشگاه هم مزایایی دارد که قابل‌بحث و بررسی است که می‌توانم به مواردی چون امکان ارتباط بی‌واسطه ناشر با مخاطب، امکان مواجهه و شکل‌گیری گفت‌وگو بین مخاطب و مؤلفان و مترجمان و فضای ترویجی و شورآفرین برای مخاطبان به‌خصوص کودکان و نوجوان اشاره‌کنم که قابل‌توجه است.

حیدریان فرد در ادامه گفت:  از مردم استانم می‌خواهم که هوای ناشران بومی را داشته باشند. البته جا دارد اشاره‌کنم که از مسئولان انتظار داشتیم وقتی از یک استانی ناشری با کتاب اهل‌قلم استانش در بخش فیزیکی نمایشگاه حضور پیداکرده است، دستکم حمایت تبلیغاتی کند و یا تماس بگیرد و دستکم جویای حال او بشوند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نباید غرفه کودکان از بزرگ‌سال جدا باشد، گفت: کاش می‌توانستیم در نمایشگاه کتاب 1402، غرفه بزرگ‌سال و کودکان را یکجا ببینیم. به نظرم این‌یک جا بودن محاسن زیادی دارد. به نظرم کودک باید با کل دنیای کتاب‌ها مواجه شود تا در پی این رویارویی در ناخودآگاه ذهنش با جهان کتاب‌های گوناگون آشنا و مأنوس‌تر شود. حتی بهتر است در روزهای نخست نمایشگاه فقط کودکان و نوجوانان را راه بدهند و در یک فضای تعاملی ضمن رویارویی با کتاب‌های گوناگون، با مسائل مرتبط با حوزه چاپ و نشر آشنا و مسائلی پیرامون آن به‌صورت کارگاهی آشنا شود.

معاون و مدیر اجرایی نشرامرتات، ادامه داد: چه بخواهیم و چه نخواهیم، صنعت نشر کشور به سمت الکترونیکی شدن پیش می‌رود و بهتر است مسئولان در ادامه برای کتاب‌ها مجوز دوگانه صادر کنند تا ناشر هم‌زمان بتواند هم نسخه چاپی و هم نسخه الکترونیکی‌اش را منتشر کند. البته ممکن است سوداگران و دلان کاغذ اجازه ندهند و موافق نباشند اما واقعیت نشر در آینده همین است.



وی درباره این مسئله، توضیح داد: نسل ما و قبل ما به کتاب کاغذی عادت داشت ولی نسل کنونی به‌خصوص بعد از پاندمی کرونا به بهره‌مندی محتوایی از بستر مجازی عادت کرده است. به‌هرحال بدون شک زندگی نسل آینده با تکنولوژی درآمیخته است و ما باید به فکر شکل‌های جدید ارائه کتاب باشیم و با توجه به اینکه اکنون سالیانه میلیون‌ها دلار پول کاغذ می‌دهیم و نیز اوضاع کنونی اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه غرب و افزایش نرخ ارز، باید به این سمت که ارزان‌تر و مقرون‌به‌صرفه تر است حرکت کنیم.

حیدریان فرد افزود: اگر به شعار نمایشگاه کتاب 1402، اندکی توجه نشان دهیم، به‌نوعی این مهم را نیز می‌توانیم برداشت کنیم و ضروری است مسئولان و جامعه بزرگ نشر از این مسئله به‌سادگی عبور نکنند و برای صنعت الکترونیک نشر قدم‌های مؤثری بردارند.

وی سپس، گفت: استان گلستان دارای نویسندگان و مؤلفان و اهل‌قلم باارزش، باتجربه و توانمندی است که می‌توانیم در آینده برای تولید کتاب و محتوا روی آن‌ها حساب کنیم؛ اما در صنعت نشر، متأسفانه با افزایش تعداد ناشران غیرمتخصص و ناآشنا به حوزه فرهنگ و کتاب و دنیای قلم روبه‌رو هستیم که تنها نگاه اقتصادی دارند.

حیدریان فرد در خاتمه گفت: از سویی دیگر در حال حاضر وجود تعارض منافع و فعالیت برخی از کارکنان فرهنگ و ارشاد و بستگان نزدیک آن‌ها را در حوزه چاپ و نشر شاهدیم که به نظرم عدالت اقتصادی و آینده چاپ و نشر استان را زیر سؤال می‌برد، زیرا در این مدت شاهد بودم که به خاطر نفوذ، قدرت رایزنی و روابط درون‌سازمانی، بسیاری از مؤلفان را به سمت خود جذب کردند.

به گزارش ایبنا، محسن حیدریان فرد، دانش‌آموخته ادبیات فارسی، شاعر و نویسنده، پژوهشگر تاریخ شفاهی، فعال فرهنگی و هنری و معاون و مدیر اجرایی انتشارات امرتات در گنبدکاووس استان گلستان بوده و از وی کتابی با عنوان «تا روز دوم» منتشر شده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها